V úvodu sezony prohlásil Oleg Tiňkov, že letos od svého týmu očekává spoustu vítězství. „Přesněji řečeno – vítězství v těch nejdůležitějších závodech,“ řekl doslova majitel stáje Tinkoff-Saxo. Netrpělivý ruský podnikatel se nedávno rozešel s Bjärnem Riisem. Sám prý hodlá pečlivěji dohlédnout na chod týmu i tréninkový proces. „Pokud se díval, výsledek v belgické klasice E3 ho musel zklamat,“ vyjádřil se Tristan Hoffman, sportovní ředitel stáje Tinkoff-Saxo, po jednom z nejdůležitějších jednorázových závodů sezony, které vytvářejí „předmostí“ k následujícím Monumentům Ronde van Vlaanderen a Paris – Roubaix. Ještě pět kilometrů před cílem vypadala situace pro zářivé barvy Tinkoff-Saxo hodně nadějně. Peter Sagan v úniku společně se Zdeňkem Štybarem a Geraintem Thomasem s dostatečným náskokem na peloton. Co víc si přát! Vždyť Sagan je stále považovaný za jednoho z nejrychlejších spurtérů mezi silničáři. Jenže na drtivý finiš vůbec nedošlo. Sagan v závěru kondičně nestačil. Nestalo se to letos poprvé.

Do cíle 215 km dlouhé kostkové klasiky zbývalo 4,3 km, když Zdeněk Štybar odstřídal a na čele se ocitl Geraint Thomas s Peterem Saganem v Peter Sagan.háku. Jenže se v něm neudržel, protože Brit chytře zaútočil. Dobře si všiml, že Sagan nejede v pohodě a ve skupince se drží jízdou nadoraz. Rychle vzniklou mezeru už nedokázal překvapený Štybar „zalepit“. Sám se pak pustil za Thomasem, přičemž Sagana v koncovce pohltil  peloton a do cíle dojel až na 30. místě. „It is shit (je to na h….o), protože z těch tří měl být nejrychlejší,“ doslova komentoval Saganův závěr závodu sportovní ředitel Tristan Hoffman v rozhovoru pro server VeloNews. „Co je nejhorší, skupina za ním ho pohltila,“ dodal Hoffman.

Sagan, obhájce prvenství v E3, zachytil nástup Thomase a Štybara na Oude Kwaremontu. „Na čele pak nebláznil, ale přesto jel hodinu nadoraz, aby se s nimi udržel. Tak to prostě je. It´s shit…,“ ulevil si Hoffman. „Nešlo o „hlaďák“, jak by se mohlo zdát. Peterovi prostě chyběla v závěru energie. Řekl nám, že v průběhu závodu jedl dostatečně. V tom problém nebyl,“ konstatoval sportovní ředitel.

Nedostatek energie v závěru dlouhého závodu není pro Petera Sagana novinkou. Při Strade Bianche se přihodilo něco podobného a také u toho byl kondičně lépe připravený Zdeněk Štybar. „Závody a přípravu musíme společně s trenérem Bobby Julichem analyzovat, a před Monumenty Ronde a Paris-Roubaix vyvodit závěry a něco změnit,“ naznačuje možné chyby v systému přípravy Hoffman. Přesto tvrdí: „Kondici má Peter dobrou.“

Peter Sagan před startem E3 v Harelbeke. Sagan podepsal s týmem Tinkofff-Saxo tříletou smlouvu s ročním platem čtyři miliony euro. Přišel, aby vyhrával závody. „Peter je stále neobyčejný závodník. Do pelotonu vtrhl jako kometa. Jiným trvá čtyři sezony, než se dostanou na takovou úroveň. Vypadá to, jakoby v poslední době stagnoval, ale výkonnost se celkově vyrovnává. Ostatní se na Petera dotáhli. Pořád je ambiciózní. Se situací se nesmířil a chce se zlepšovat,“ ujišťuje Hoffman.

Peter Sagan zazářil už jako dvacetiletý v roce 2010. Od té doby získal třikrát zelený trikot na Tour de France a v nejprestižnějším závodě vyhrál tři etapy. Mezi největší postavy patří v posledních letech také v klasických jednorázových podnicích. Vyhrál Gent-Wevelgem v roce 2013, loni triumfoval v E3 Harelbeke. K mimořádným úspěchům své dosavadní kariéry nepochybně řadí i  druhé místo v nejdelší klasice Milano – San Remo z roku 2013. Předloni prokázal své kvality také při Ronde van Vlaanderen, když ho předstihl pouze Fabian Cancellara.

Pětadvacetiletému Peteru Saganovi však stále chybí vítězství v některém z Monumentů. Právě kvůli nim ho Oleg Tiňkov přivedl do týmu. Peter Sagan a Zdeněk Štybar. Potíže Sagana s kondicí v závěrech závodů přicházejí v nejméně vhodný čas, kdy atmosféra v týmu není po rozchodu Tiňkova s Riisem zrovna ideální. „Soustředím se na závody a přípravu cyklistů,“ nechce Hoffman komentovat situaci ve vedení týmu. Příležitost vylepšit bilanci v Monumentech může sestava Tinkoff-Saxo s Peterem Saganem už v neděli 5. dubna, kdy je na programu Ronde van Vlaanderen. O týden později pak kostkové klasiky vyvrcholí na trase mezi Paříží a Roubaix.

 

 

-MS-       Foto: Patrick Verhoest