Nedávno jsem se setkal s citátem: „Ze všech věcí, jaké kdy člověk stvořil, se automobil nejvíc blíží živé bytosti.“ V této souvislosti jsem si vzpomněl na kolegu, který před časem popsal jeden testovaný vůz slovy: „To auto je jak příjemná ženská!“ Zpohledu cyklisty lze první z výroků upravit – Ze všech věcí se lidské bytosti nejvíce podobají kolo a automobil, přičemž jízdní kolo spojuje s autem železná logika. Hodláme-li vyrazit kamkoli jinam, než kde to notoricky známe, potřebujeme pro sebe i svůj bicykl dopravní prostředek. Půjčili jsme si Citroën Grand C4 Picasso, abychom prozkoumali, jak se toto sedmimístné francouzské MPV hodí pro náš účel.

Rovnou si můžeme říci, že dvě sklopitelná sedadla ve třetí řadě necháme v základní poloze – složená v podlaze. Získali jsem tím velký Citroën Grand C4 Picasso.zavazadlový prostor se zcela rovnou plochou – a pět míst při cestování většinou bohatě stačí. Jenže, kam se v plném obsazení vejde pět kol? Na střechu dostaneme čtyři, páté společně s jinými zavazadly dovnitř. Tahle varianta je na první pohled schůdná a mnozí se s ní asi spokojí. V zavazadlovém prostoru „Granda“ je na jedno složené kolo a bagáž běžnou bagáž pro pět lidí zjevně místa dost. Vozit kola na střeše stejně jako vzadu „na kouli“ však nemusí být každému po chuti. Vystavit drahá kola riziku poškození? Vandalismus při parkování u čerpadla je jen jedním z řady reálně hrozících nebezpečí. Proto dávám přednost – pokud to vnitřní prostor auta dovolí – variantě: všechno dovnitř. Včetně kol! Jak v takovém případě obstojí Grand C4 Picasso?

Praktický interiér

Interiér.Už při prvním „ohledání“ interiéru „Granda“ jsem odhadl, že je reálná varianta 4obsazená sedadla/4 kola uvnitř. Z fotografie je vidět, kolik místa zbude, když se do Citroënu „pošle“ jedno dospělé MTB. Potěšitelné je, že díky výšce stropu (163,5 cm) se kolo dovnitř vejde vzpřímeně – zabere tedy minimum prostoru, aniž bychom museli vymontovat zadní kolo z rámu a dokonce nebylo nutné ani  manipulovat se sedlovkou.

Citroën Grand C4 Picasso je typickým představitelem kategorie MPV, která v řadě aspektů  překonává kombíky s nízkým stropem.Manipulace s jednotlivými posuvnými, do podlahy sklopitelnými, a samostatně ovládanými křesílky je tak snadná, že brzy přijdete tomuto vozu na chuť už jen z tohoto důvodu. Vyšší výška karoserie má však proti kombíkům za následek o něco vyšší odpor vzduchu a tím i spotřebu paliva. K té se brzy dostaneme v souvislosti s pohonnou jednotkou – dvoulitrovým turbodieselem o výkonu 110 kW/150 k, který v testovaném voze pracoval v součinnosti se šestistupňovou automatickou převodovkou.

Nejprve se však usaďme za volantem. Vznešeně se tomu říká pracoviště řidiče. V Citroënu působí super moderně, což je v této kategorie Pracoviště řidiče je moderní i přehledné. vozidel obvyklé. Před časem by přístrojovou desku C4 přirovnávali ke kokpitu tryskáče nebo bojového letounu. Interiér působí zvolenými materiály hodnotně a navzdory modernímu pojetí nezachází do extrému – je z něj cítit francouzský smysl pro eleganci a opticky odlehčený design. Přístrojová deska působí přehledným a uklizeným dojmem. „Grand“ téměř nezná konvenční ovladače –  mnohé se odehrává přes dotykový displej. Ten je v případě dvou nižších úrovní výbav 7palcový, dvě vyšší verze ho mají 12palcový. Uklidňujícím dojmem působí volant, který dobře padne do ruky a najdeme na něm i ovladače, kterými můžeme vozu udělit základní pokyny, aniž bychom museli pravou ruku zaměstnávat hledáním správného symbolu na dotykovém displeji. To je nepochybně dobře, ne každý se s dotykovým displejem okamžitě sžije. 

Jistý podvozek

V Citroënu Grand C4 Picasso se řidič i jeho spolujezdec cítí komfortně již od prvních stovek metrů jízdy díky preciznímu a téměř panoramatickému výhledu z vozu i velkému prostoru kolem sebe ve všech směrech a možností nastavit si optimální pozici k řízení – v případě předního spolujezdce „navigování“ z vedlejšího sedadla. Stejně důležité je, že i při maximálním natažení nohou řidiče a spolujezdce vpředu se trojice vzadu nebude tísnit. „Grand“ má oproti „obyčejnému“ Picassu rozvor o 55 mm delší a to je pro místo v interiéru jasné plus.

Praktický i elegantní...Francouzská auta bývala i v minulosti pěkná, ale ne vždy vykazovala příznivé jízdní vlastnosti. Často se přirovnávala k houpavým kočárům. V případě Citroënu Grand C4 Picasso je to naštěstí zapomenutá historie. S pevným podvozkem „Granda“ koresponduje přesné řízení. Větší verze  Picassa se díky dlouhému rozvoru chová neutrálně v zatáčkách. V těch táhlých na dálnici nás příjemně překvapila tuhost karoserie. Citroën příkladně držel zvolenou stopu bez rušivých náklonů a tuhá karoserie statečně odolávala odstředivým silám i ve vyšších rychlostech. 

Plynulý průjezd zatáčkou vždy dodá příjemný pocit bezpečí. Přiznám se, že mě „Grand“ svými jízdními vlastnosti překvapil. Komfortní prostor v kabině se dal očekávat, ale současně s ním jsem podvědomě počítal i s jízdou ve stylu „rozvařené špagety“. Jenže – nic takového se nekonalo! S pevným podvozkem a tuhou karoserií tohoto vozu korespondují i sedadla – to bylo snad ještě větší překvapení. Když máte jet na jeden zátah třeba tisíc kilometrů, je stašně nepříjemné sedět dlouhé hodiny ve vysezeném „lavóru“. Kdysi se tomu říkalo „pohodlná“ sedadla a zejména francouzské vozy jimi byly pověstné. Cyklisté od nepaměti vědí, že tvrdši sedlo je zdravější sedlo. O sedáku automobilové sedačky to také platí. S potěšením můžeme konstatovat, že tento trend pochopili i současní konstruktéři značky Citroën.

Dvoulitrový diesel – je optimální

Výběr pohonných jednotek Citroënu Grand C4 Picasso není nadpočetný, ale ze dvou benzínových motorů a tří dieselů by si měla bez problémů vybrat většina motoristů. Cenový základ hluboko pod půl milionem korun tvoří kombinace benzínové šestnáctistovky o výkonu 88 kW/120 k – s manuální převodovkou a standardní výbavou (Attraction – úplná sestava bezpečnostních prvků). Vznětová šestnáctistovka je k dispozici ve dvou výkonových verzích: 66 kW/90 a 85 kW/115k. Ta silnější jako hybrid 1,6 e-HDI. Testovaný vůz ovšem poháněl větší vznětový dvoulitr 2,0 BlueHDI o výkonu 110 kW/150 k – pro tento poměrně velký vůz délky téměř 4,6 m je tento motor optimální volbou.

Informační centrum tvoří dva displeje vpravo od řidiče.S výkonem motoru koresponduje skvělé maximum točivého momentu 370 Nm při 2000 otáčkách. Šestistupňový automat pracoval dostatečně plynule – necítili jsme újmu, že se nejedná o osmistupňovou převodovku, kterou má u některých modelů k dispozici prémiová konkurence. Dosaženou průměrnou spotřebu 7,2 l/100 km po přibližně osmi stovkách kilometrů považujeme na tak velký vůz za příznivou, zejména když se dost velká část odehrála svižným tempem po dálnici. Výrobce ovšem udává poněkud idealistických 4,5 l/100 km. Dvoulitrový turbodiesel umožňuje „Grandu“ ve verzi s automatem docílit rychlostního maxima až 207 km/h a z klidu na sto zasprintuje za solidních 10,2 s.

I když tento model nenabízí vyloženě sportovní pohonnou jednotku, splňuje právě testovaný agregát 2,0 BlueHDI vysoké nároky na rychlost cestování i pružnost motoru v širokém spektru otáček. Když spěcháte, je ideální cestovní rychlost na dálnici kolem stosedmdesátky, přičemž i v této rychlosti lze poslouchat klidnou hudbu. Dovolit si to však můžeme jen u západních sousedů… O něco vyšších rychlostí než 2,0 HDI je schopen dosáhnout vůbec nejsilnější motorem z nabídky, kterým je benzínový 1,6 THP (115 kW/156 k). Je žíznivější, ale o poznání levnější než nejvýkonnější z dieselů.

Najít tu svou výbavu, aneb co skutečně potřebuji…

Citroën Grand C4 Picasso vypadá hodně moderně a v jeho výbavě také najdeme řadu nejnovějších vymožeností. Nakolik je kdo potřebuje, a Parkovací kamera se hodí...je ochoten za na zaplatit, je však jiná věc. Zbytečné a dokonce rušivé mohou být údaje oznamující řidiči na displeji, kolik času mu zbývá k dobrždění  auta před sebou, pokud by to náhle zastavilo. Čísla jako například 1,6 vteřiny působí alarmujícím dojmem, ale nemyslím si, že přispívají k větší bezpečnosti jízdy. Jde sice o zajímavý údaj, ale bezpečnější je se soustředit na dopravní situaci než pozorovat rozptylující čísla na displeji. Ten je však velmi užitečný třeba při couvání ve chvíli, kdy máme plně naložený vůz, nevidíme dozadu a o situaci za vozem nás informuje parkovací kamera. Ta v součinnosti s „pípákem“ určitě není zbytečností!

Testovaný vůz byl vybavený systémem start-stop, který má šetřit palivo. Neustálé zhasínání a startování motoru při popojíždění ve městě však pohonné jednotce mnoho neprospívá. Je otázka, jestli drobná úspora paliva stojí za zjevně vyšší namáhání mnohých součástek motoru – ale nemáme zkušenost, jak se to projeví po sto nebo třeba dvou stech tisících kilometrech, které by měl moderní vznětový motor bez problémů zvládnout. Systém start-stop lze ovšem vypnout. Podobně jako můžeme jen odhadovat stav motoru po pěti letech provozu, nevíme, jak se zachovají i jiné části vozu. Jako nový vykazoval Citroën Grand C4 Picasso perfektní slícování dílů interiéru, takže ani na kostkách posádku nerušily nepříjemné pazvuky a vrzání, které se zpravidla na nerovnostech ozývají.

Citroën Grand C4 Picasso je moderní a uvnitř velmi prostorné i variabilní MPV, se kterým lze díky příznivé délce i šířce parkovat stejně dobře jako s běžným vozem střední třídy. Je velmi vhodné pro převážení rozměrných předmětů jako například jízdních kol. Úprava interiéru manipulací se sedadly je mimořádně snadná. Vůz lze pořídit za cenu hluboko pod půl milinem korun, ale lze si také navymýšlet množství prvků výbavy, kdy cena dost stoupá. Model Grand C4 Picasso umožňuje značnou individualizaci – kombinací prvků výbavy. Již základní verze nabízí plnou aktivní i pasivní bezpečnost. Na dlouhé cestování je ideální pohonnou jednotkou dvoulitrový turbodiesel. 

 Manfred Strnad    Foto: autor

Technické údaje:

Délka/šířka/výška:                                                  4,597/1,826/1,634 m

Rozvor:                                                                    2,840 m

Zavazadlový prostor:                                             645 – 1843 l

Pohotovostní/užitečná hmotnost:                       1635/645 kg

Motor:                                                                      přeplňovaný vznětový čtyřválec

Objem motoru:                                                        1997 ccm

Výkon:                                                                     110 kW/150 k/4000/min.

Točivý moment:                                                     370 Nm/2000/min.

Převodovka:                                                           samočinná 6stupňová

Maximální rychlost:                                              207 km/h

Zrychlení 0 – 100 km/h:                                       10,2 s

Objem nádrže:                                                       55 l

Spotřeba dle výrobce:                                         4,5 l/100 km

Spotřeba v testu:                                                  7,2 l/100 km

Cena od (1,6 Vti – 88 kW):                                  469 900 Kč

Cena testované motorizace od:                         615 900 Kč