Jen se třemi reprezentanty budou od čtvrtka 16. října do neděle 19. října usilovat čeští  dráhoví vytrvalci o medaile na evropském šampionátu, který pořádá Francie na ostrově Guadeloupe. Lucii Záleské a Františku Sisrovi půjde také o důležité body nutné pro kvalifikaci na OH 2016 v brazilském Riu. Jarmila Machačová startuje v neolympijské bodovačce a schratchi. Po redukci olympijského programu na omnium a týmovou stíhačku se dráhová cyklistika nejen u nás nachází ve složitém období. Případná neúčast na olympiádě by českou dráhu na dlouho osudově poznamenala. Proto jsou body, které snad naši dráhaři přivezou, tak důležité. „Dráhová cyklistika je u nás na pokraji klinické smrti,“ říká Jan Kopač – manažer pražské Dukly, která dodává reprezentaci závodníky ve vytrvaleckých disciplínách. Kromě nich se na otevřené 333,3 m dlouhé dráze na Guadeloupu představí ještě sprinteři Dukly Brno – Adam Ptáčník, Pavel Kelemen a Tomáš Bábek.

Kvalifikovat se na olympijské hry je prioritou všech zemí, které berou dráhu vážně. V Evropě je jich 40, ale podle rankingu jednotlivců se na olympiádu dostane jen 24 zemí z celého světa. Pro Evropu se v každé z obou disciplín žen a mužů počítá jen s osmi zástupci! „O místa na olympiádu je obrovská tlačenice. Neúčast by pro menší federace, jako je ta naše, byla likvidační. Momentálně jsme na tom však lépe než třeba Polsko a Ukrajina. Tyto země zatím mezi vyvolenou čtyřiadvacítkou nefigurují,“ vysvětluje Jan Kopač. Na mistrovství světa letos v Cali vybojovali Martin Hačecký s Martinem Bláhou stříbrnou medaili v madisonu, ale na olympijskou účast mohou nejspíš zapomenout. V šesti disciplínách omnia mají šanci prosadit se především super rychlí cyklisté. Oba by jistě rádi usilovali o Rio v sestavě stíhacího družstva. V této disciplíně vozili naši závodníci medaile ze světových šampionátů pravidelně a v roce 1986 se dokonce stali v Coloradu mistry světa. Jenže dnešní týmová stíhačka vyžaduje vynaložení tak obrovských financí, že je pro české dráhaře nepředstavitelné se do „bodového kolotoče“ pustit. „Body pro olympiádu je možné nasbírat na třech závodech Světového poháru, na mistrovství Evropy a světa letos i příští rok“ vypočítává Jan Kopač celkem deset šanci na zisk „olympijských bodů“.

 Jenže k účasti na závodech Světového poháru je třeba nejprve vyjet body na jiných závodech. Úvodní podnik Světového poháru nové sezony František Sisr.se koná v Mexiku (5. a 6.listopadu), v prosinci  přijde na řadu Londýn a třetí akci SP hostí v lednu kolumbijské Cali. „Téměř všechny důležité závody se konají za mořem. Finančně je to strašně nákladné,“ konstatuje Kopač. „Mistrovství Evropy letos pořádá Francie a koná se na ostrově Guadeloupe, který pod tuto zemi spadá,“ dodává Kopač. Zdá se, že cyklistická generalita z UCI má ráda exotické destinace… Jenže pro menší země je absolvování kompletního programu nutného pro zisk bodů nad finanční možnosti. Jasně to dokládá skutečnost, že mistryně světa v bodovačce Jarmila Machačová si cestu na Guadeloupe v karibské oblasti platí ze svého. Z uvedeného je zřejmé, že účast dráhového kvarteta v boji o Rio je naprosto nereálná. Čtyři závodníci plus nezbytný náhradník a trenér (nepočítáme maséra a lékařské zabezpečení) x počet nutných závodů k vyjetí bodů pro účast na SP a poté Světové poháry, Evropa a Svět…Ani nemá cenu začít sčítat finanční náklady… „Dráhová cyklistika je v klinické smrti, ale obrovské problémy má cyklistika jako celek a může za to doping. Dnes je nemožné najít sponzora ochotného do cyklistiky investovat,“ konstatuje smutně Jan Kopač.

Čeští dráhaři-vytrvalci se mohou na olympiádu dostat jen díky vynikajícím dlouhodobým výsledkům v omniu. Podle Kopače má největší naději Lucie Záleská z Dukly Praha. „Věřím, že má šanci 60 ku 40,“ říká Kopač. V evropské špičce se pohybuje šest dominantních závodnic. „Dalších deset může reálně pomýšlet na zbylá dvě místa. Lucka by se mezi ně měla dostat,“ věří manažer pražské Dukly. Na Guadeloupu se představí ve dvoudenním programu omnia, které má momentálně tuto podobnu: Scratch – Stíhačka (4 km muži/3 km ženy) – Vylučovací závod a druhý den: Letmé kolo – Pevný kilometr (500 m – ženy) – Bodovačka. „Nejraději mám stíhačku, ale líbí se mi taky vylučovačka,“ říká Lucie Záleská. Vyrovnat se bude muset s tím, že ze závěrečného bodovacího závodu se počítají všechny body přímo do celkového součtu. V ostatních disciplínách se započítávají body dané pořadím v disciplíně. „Nedá se říct, že by bodovačka byla vyloženě nejdůležitější disciplínou současného počítání omnia, ale lze si představit, že v bodovačce úspěšný závodník se může probojovat celkovým pořadím omnia hodně nahoru,“ vysvětluje Kopač. Tato skutečnost nahrává Jarmile Machačové. Také ona se může pustit do boje o Rio i když na ME nyní startuje „jen“ v neolympijských disciplínách.

„U mužů je šance na olympiádu o něco menší,“ připouští Kopač. Kromě Františka Sisra patří mezi naděje omnia také Roman Fürst a Ondřej Rybín, jenže ten letos sezonu promarodil kvůli infekci E.B. virozou a do potřebného tréninkového tempa se teprve postupně dostává. Aby toho nebylo na českou dráhovou cyklistiku málo, jediná krytá dráha v Praze – Motole je uzavřená kvůli rekonstrukci povrchu. „Oficiálně mi nikdo nic neoznámil, ale je prostě fakt, že dráha prochází rekonstrukcí. Ze sportovního hlediska v nejméně vhodnou dobu, ale chápu, že třeba bylo nutné vyčerpat dotace, aby se to stihlo do konce roku,“ říká Jan Kopač.

Dráhové cyklistice neprospívá, že krachuje i řada pořadatelů šestidenních. „Jejich popularita postupně klesá, diváci nechodí v takových počtech jako dříve. Ale i za to si do značné míry může cyklistika sama. Předem domluvené výsledky lidi nebaví,“ opět smutně konstatuje Jan Kopač. Přesto je dráha podle některých expertů základem cyklistiky. „Podívejte se na úspěšné Angličany a Australany. Ti všichni prošli dráhou,“ připomíná legendární trenér Pavel Vršecký. Dráhová cyklistika se zdá být na ústupu, jenže tohle konstatování má háček. Ve světě se stále staví nové velodromy! Proč asi? V Grenchenu se nedávno zcela zaplnil diváky úplně nový velodrom při úspěšném pokusu Jense Voigta o světový rekord v hodinovce. Švýcaři ho pochopitelně nestavěli jen kvůli ojedinělé akci. Dobře vědí, že se to celé jejich cyklistice vyplatí.

Manfred Strnad    Foto: archiv