Nedávno představilo české zastoupení automobilky Peugeot nástupce známého a osvědčeného modelu Partner Tepee, který jako osobní varianta dodávky Partner úspěšně kombinoval vlastnosti menšího „náklaďáčku“ s kategorií MPV. Zcela nový model Peugeot Rifter se více blíží pojetí osobního automobilu. Ohromný zavazadelník však Riftera v každém případě předurčuje k úloze „přepravníku“ velkých nákladů. A to jsme se zatím seznámili pouze s jeho základní modifikací o délce 4,4 m. Sedmimístná verze Rifter Long bude o 35 centimetrů delší a pojme až 4000 l nákladu.

Předností Peugeotu Rifter je velikost a variabilita zavazadlového prostoru.

Z pohledu cyklisty je na první pohled zřejmé, že tohle auto spolkne řadu kol jako malinu. Předurčuje ho k tomu nejen výška 188 cm a šířka 185 cm, ale i jeho „krabicový“ tvar. Tohle označení zpravidla naznačuje, že auto není moc pohledné. Jenže u Riftera to neplatí. U Peugeotu si s designem zpravidla vědí rady. Zpředu Rifter připomíná velký model Traveller i crossovery 3008 a 5008 – beze sporu momentálně jedny z nejhezčích aut v oblasti MPV/SUV současného automobilového trhu. Také z dalších úhlů pohledu působí Rifter přitažlivým dojmem.

Řidičův prostor je příjemné místo. Palubní desce dominuje osmipalcový dotykový displej.

Uvnitř přesvědčuje Peugeot Rifter o úspěšné snaze vytvořit pro řidiče i jeho spolujezdce komfortní prostředí pohodlného osobního auta. Přehledné přístrojové desce dominuje osmipalcový dotykový displej. Pro pohon Rifteru slouží benzínový tříválec objemu 1,2 l o výkonu 81 kW/110 k nebo tři výkonové verze naftového agregátu 1,5 BlueHDi (55 kW/75 k, 74 kW100 k, 96 kW/130 k). Na okreskách v okolí Prahy jsme vyzkoušeli benzínovou verzi, kterou lze v základní výbavě pořídit za akční cenu pod čtyři sta tisíc korun. V případě nezatíženého vozu je výkon naprosto dostatečný a uspokojí i pružnost agregátu. S větším zatížením si zcela jistě poradí dvě silnější varianty dieselu. Automobilka Peugeot nemá problémy se „strašákem“ v podobě nových emisních norem WLTP – své motory vybavuje šestistupňovou manuální převodovkou – nejsilnější diesel o výkonu 130 koní je k dispozici také s novým osmistupňovým automatem. Rifter je naladěný poměrně komfortně – na nerovnostech je však trochu „uskákaný“ a v zatáčkách se vysoká karoserie mírně naklání, ale to je u této kategorie běžné. Řízení je dost přeposilované, ale brzy si na tohle pojetí ovládání vozu zvyknete. Sedadlo řidiče i jeho spolujezdce v zatáčkách dobře podrží, sedáky jsou vyladěné tak akorát – nejsou ani příliš tuhé, ani se do nich nepříjemně „nepropadnete“, což by při dlouhých jízdách mohlo vést k bolestem zad.

Zadní boční dveře jsou na obou stranách posuvné.

Peugeot Rifter nabízí moderní technologické inovace ovládané zejména přes osmipalcový dotykový displej. Hlavní předností modelu Rifter je ovšem velikost a variabilita vnitřního prostoru. Již základní objem pro náklad 775 l – při plném obsazení pěti cestujícími – hovoří sám za sebe. Ve druhé řadě sedadel lze samostatně sklopit všechna tři křesílka. Totéž můžeme učinit i s opěradlem předního spolujezdce.
V takovém případě vzroste hodnota prostoru pro náklad na ohromných 3500 l. V případě verze Rifter Long – až na 4000 l. Na první pohled je zřejmé, že do Rifteru umístíme celá kola, aniž bychom museli vyndavat kola z rámu, nebo snižovat sedlovku. Stačí je jednoduše postavit dovnitř.

Text: Manfred Strnad            Foto: autor