Nové rodinné auto francouzského Peugeotu torpéduje tvrzení, že kategorie MPV pomalu vymírá. Model Rifter šikovně spojuje charakter velkoprostorových vozů s designem SUV a jízdními vlastnostmi osobních automobilů. To všechno za cenu osobáku. Peugeot Rifter se vyrábí ve dvou délkách. Obě varianty lze pořídit jako 7místné. Testovali jsme kratší z nich v nejvyšší výbavě Rifter GT-Line. Přes délku pouhých 4,403 m dostanete dovnitř až 3500 l nákladu! Do kufru jsme snadno „poslali“ MTB kolo, aniž ho bylo nutné jakkoli upravovat.

To umí jen málokteré auto, byť měří na délku třeba o čtyřicet až padesát centimetrů víc. Většinou musíte vyndat přední kolo z rámu, což je maličkost, ale manipulace se sedlovkou už dokáže člověka docela otrávit. Příliš nízká auta, byť luxusnějších kategorií, prostě ztrácejí pro cyklistu podstatnou část svého půvabu. Takovým Rifter samozřejmě není. Jeho obrovskou devizou je na první pohled sebevědomá výška a výtečně obestavěný prostor. Peugeot Rifter vychází v zásadě z dodávky Partner a její osobní verze Parner Tepee, ale úroveň této kategorie posouvá výš. Je větší, prostornější, v praktických detailech propracovanější a v neposlední řadě se lépe řídí. Ve většině aspektů dokáže Rifter nahradit modely Expert Combi a o hodně dražší Traveller stejné značky, až se zdá, že jde o kanibalismus uvnitř jedné a téže stáje. Rifter je navíc jako novinka pojatý moderněji – kabině vládne zajímavý a současně funkční i-Cockpit.

Příjemný interiér

Rifter dostal i-Cockpit v době, kdy se inovativní pojetí interiéru setkalo s úspěchem u klasických modelů značky Peugeot – například 208, 2008 a 308 a 3008. I-Cockpit se skládá ze tří nosných prvků – sportovního volantu se zploštělou horní a spodní částí, zvýšené přístrojové desky a velkého dotykového displeje. Celé to vypadá jako výlet do budoucnosti. V každém případě zajímavý a neotřelý počin a nebylo k jeho realizaci ani zapotřebí žádné nadměrné „divočiny“, jakou předvádějí některé asijské značky. Peugeot si vždycky věděl rady s realizací úkolu vytvořit nejen pěkné auto zvenčí, ale upoutat také interiérem a vytvořit v něm pro řidiče i jeho spolujezdce příjemné místo. Dobrý pocit je konec konců kromě jiného i základem bezpečné jízdy. Přispívají k němu i anatomicky zdařile tvarová sedadla. Použité materiály působí esteticky přívětivě a současně vzbuzují dojem odolnosti. Ty tam jsou časy, kdy jste se na sedadlech francouzských vozů „prosedli“ a po padesáti kilometrech vás začala bolet záda. Říkalo se tomu pohodlné sezení. Konstruktéři Peugeotů již před časem pochopili to, co je už věky známo tvůrcům cyklistických sedel – na tvrdých vydržíte sedět déle! Nic, ani tvrdost sedáků, však není radno přehánět a proto jsou ty v Rifteru vyladěné tak akorát.

Kolik uveze

Rifter (a jeho sourozenci z koncernu PSA – Citroën a Opel) je postavený na platformě PSA EMP2, kterou využívá řada jiných vozidel z produkce koncernu. Konstruktérům se pomocí použití kombinace vysokopevnostních ocelí, hliníku a kompozitních materiálů podařilo oproti minulosti snížit hmotnost platformy o 70 kg, což je v zásadě váha dospělého pasažéra. Přínos v souvislosti s nižší spotřebou je zřejmý. Podvozkovou platformu je možné relativně snadno upravovat. Proto není problém vytvářet různé délky vozidel na základě různých délek rozvorů. Rifter existuje ve dvou délkách, a například model Traveller dokonce ve třech. Testovaný model Rifter charakterizuje standardní délka 4403 mm a rozvor 2785 mm, vyrábí se i verze Rifter Long – prodloužená na 4753 mm, s rozvorem 2975 mm. Cenový rozdíl je pouhých dvacet tisíc. Podle tohoto údaje se zdá, že většina zákazníků přirozeně sáhne po větším autě. Jenže porovnání objemů zavazadelníků obou Rifterů ukazuje, že rozdíl v užitkovosti není velký. Krátký Rifter pojme v základu 775 l (po pevný kryt zavazadelníku), což svědčí o velkoryse pojatém kufru. Rifter Long je na tom pochopitelně ještě lépe –  902 l. Pokud zadní trojici samostatných sedadel sklopíme (vytvoří se téměř rovné „letiště“) je poměr 3500 : 4000 l. Obě hodnoty jsou naprosto skvělé, přičemž 3500 litrů uspokojí i vysoké nároky na prostornost. Zejména když společně s ní získáte auto, které lépe vypadá (subjektivní dojem) a také s ním snadněji zaparkujete (objektivní skutečnost). Osobně bych volil kratší verzi. Přesvědčilo mě o tom snadné nakládání a umístění MTB kola. Rifter spolkl dospělou „29“ KTM jako malinu a zbyla ještě spousta místa pro další zavazadla, případně další kola. Největší rozdíl by měl být znát v prostoru na zadních sedadlech. Ani v „krátkém“ Rifteru však cestující vzadu nestrádají, pokud nejde o „přerostlé baskeťáky“…

Jízdní vlastnosti

Podvozek Rifteru je spíše komfortní, ale v žádném případě „kolíbavý kočár“. K téměř neutrálnímu chování auta v zatáčkách přispívají kola v rozích karoserie. Při přejezdu větších nerovnosti nezaznamenáte žádné výrazné rázy ani na hliníkových kolech o rozměru 17 palců, které jsou standardně součástí výbavy GT-Line. Menší nerovnosti žehlí Rifter s absolutním přehledem. Samozřejmě že s vysokým autem (188 cm) najíždíte do zatáček zpočátku obezřetněji než s klasickým nízkým osobákem. Časem si troufnete i na jízdu, která by se dala nazvat lehce sportovní. V rámci kategorie MPV – nadprůměrná jízdní stabilita! Peugeot Rifter je ovšem celkově naladěný na klidnější, pohodlnou jízdu, byť testovaná verze poháněná turbodieselem 1.5 BlueHDi s výkonem 96 kW/130k doplněným manuální šestistupňovou převodovkou umí jet hodně svižně.

Pohonná jednotka

Pod kapotou testovaného vozidla pracovala nejvýkonnější ze tří variant přeplňovaného čtyřválcového vznětového motoru objemu 1499 cm3 s označením 1.5 BlueHDi. Maximum točivého momentu 300 Nm, které je k dispozici už při 1750 otáčkách motoru naznačuje, že tohle naftové srdce dokáže Riftera pěkně rozparádit (maximum 186 km/h). V praxi oceníte zejména pružnost motoru v širokém spektru otáček a tedy bezproblémové a bezpečné předjíždění. Také skvělý zátah do kopce. Ty šumavské zvládal Rifter s velkým přehledem. Zákazníkům jsou k dispozici i dvě slabší verze turbodieselu 1.5 BlueHDi – o výkonech 75 kW/100 a 56 kW/75 k. Byť jsou o něco levnější, volba se zdá jasná! V rámci totožné výbavy jde o rozdíl 35 a 50 tisíc korun. V konkrétních částkách za základní výbavu Active jde o sumy 450 000 Kč – 415 000 Kč – 400 000 Kč. Na místě je úvaha: Dám čtyři sta tisíc a při každém předjíždění a v každém kopečku budu naštvaný, nebo dám o jen padesát tisíc víc a s autem si budu moci užívat pěknou svižnou jízdu. Není co řešit! Lze ovšem zvolit i benzínový agregát 1.2 l (81 kW/110 k), který v provedení Active stojí 385 000 Kč. Ten spolupracuje, stejně jako nejsilnější turbodiesel, se šestistupňovou manuální převodovkou. Oba slabší diesely mají k dispozici manuální pětirychlostní převodovou skříň. Nejsilnější turbodiesel pak může mít v rámci vyšších výbav (Allure, nebo GT-Line) osmistupňový automat (vždy + 50 000 Kč).

K charakteru auta se naprosto hodí manuální šestistupňová převodovka. Přesné dráhy jednotlivých převodových stupňů dávají zapomenout na  časy, kdy pohyb řadicí pákou připomínal míchání kvedlačkou… Motor testovaného vozu plní přísné emisní normy Euro 6.2, neobejde se bez vstřikování AdBlue a filtru pevných částic a je tradičně pro Peugeoty velmi tichý i dobře odhlučněný. Až se zdá, že pod kapotou ani nepracuje naftový agregát. Týdenní test v téměř novém voze (najeto 5000 km) vyústil v průměrnou spotřebu 7,1 l/100 km. A to Rifter mnohokrát zdolával dlouhé šumavské kopce. Dá se předpokládat, že po zajetí jeho spotřeba reálně klesne k šesti litrům.

Výbava

V souvislosti s výbavou, a nejen s ní, je namístě zapomenout, že Peugeot Rifter vychází z konceptu dodávky. Jeho výbava je na úrovni klasických osobních aut. Základ Active za akčních 385 000 Kč (s benzínovým motorem 1.2 – 81 kW/110 k) zahrnuje šest airbagů, tempomat, aktivní varování před opuštěním jízdního pruhu, rozpoznávání dopravních značek omezujících povolenou rychlost, 16palcová ocelová kola nebo manuální klimatizaci. Nechybí ani centrální zamykání s dálkovým ovládáním, elektricky ovládaná a vyhřívaná vnější zpětná zrcátka nebo rádio. Elektricky ovládaná jsou však jen přední okna a volant má jen výškové nastavování. Za nejslabší diesel se připlácí patnáct tisíc kroun, za nejsilnější (v testovaném voze) pětašedesát.

Druhý stupeň Allure je o třicet tisíc korun dražší. Navíc dostanete zadní parkovací asistent, diody denního svícení, přední mlhovky, rádio s osmipalcovou dotykovou obrazovkou, elektrické ovládání zadních oken, kožený volant nebo Bluetooth handsfree. Součástí výbavy Allure je také výškově nastavitelné sedadlo řidiče s bederní a loketní opěrkou, sedadlo spolujezdce sklopné do polohy stolku s vyjímatelnou loketní opěrkou nebo výklopné odkládací stolky na zadní straně předních sedadel. Takhle vybavené auto už snese velmi přísná kriteria a nejspíš vyhoví drtivě většině motoristů.

Vrcholem nabídky je Rifter GT Line se 17palcovými hliníkovými koly, třemi samostatnými sedadly ve druhé řadě, bezklíčovým vstupem nebo dvouzónovou automatickou klimatizací. S agregátem 1.5 BlueHDi (96 kW/130 k) – v testovaném voze – stojí 545 000 Kč. Kdo dá přednost benzínovému tříválci objemu 1.2 l (81 kW/110 k) ušetří již zmiňovaných pětašedesát tisíc. Za osmistupňový automat se připlácí také již zmiňovaných padesát tisíc korun. Přesně řadící manuální převodovka nás však o svých kvalitách natolik přesvědčila, že automat bychom oželeli. 

Závěrečné hodnocení

Peugeot Rifter je mimořádně praktické auto. Tuhle charakteristiku nejspíš čítáte v motoristickém tisku  téměř u každého automobilového testu, ale v případě Riftera nejde o frázi! Praktičnost modelu vychází z „krabicového tvaru“ a kol umístěných v rozích karoserie. Když se o autu řekne, že vypadá jako krabice, jde zpravidla o trochu dehonestující označení něčeho, co se příliš nelíbí. Jenže Rifter se líbí! Je to zásluha designérů Peugeotu, kteří tradičně a již po mnoho generací umí! Rifter je důkazem, že kategorie MPV navzdory předpovědím zdaleka nekončí. Také proto, že tohle moderní MPV díky zvýšenému podvozku a volitelnou možností pohonu 4×4 zasahuje do hájemství SUV. Přispívají k tomu i „terénní“ prvky designu. S pohonem 4×4 je ovšem u Peugeotů (a v celém koncernu PSA) trochu problém – ještě s k němu dostaneme.

V případě modelu Rifter máme před sebou auto, které ve verzi 4×4 plnohodnotně zastane roli SUV a v nejvyšší výbavě ho pořídíte v ceně za necelých pět set tisíc. K tomu toho místa uvnitř! Jen málokteré SUV tolik uveze – to už musí měřit na délku k pěti metrům… Ke kladům je třeba přičíst solidní materiály a kvalitu jejich zpracování – na úrovni osobních vozů. Rifter je také samozřejmě vybavený všemi těmi moderními systémy, které řidiči „kecají“ do řízení. Můžete je považovat za pokrok, každá automobilka se jimi chlubí, ale pokud jste zvyklí se na řízení auta soustředit, můžete je  vypnout. Naštěstí! Jsou totiž ze své podstaty dokonce (občas) nebezpečné. Jeden krátký příklad: Jízda po dálnici za hustého deště. Ve „stopě“ vyjeté koleje. Zamíříte tedy z kolejí ven – těsně k bílé čáře. Jenže systém udržení v jízdní pruhu vám začne sám stáčet volant – zpátky do vodní brázdy… Pěkně děkuju! Vypnout ten pokrok!

Jestliže jsme si řekli, že Rifter s pohonem 4×4 je vlastně SUV, je třeba říci, že Peugeot (potažmo celý koncern PSA – tedy Citroën i Opel) řeší 4×4 dodatečnou úpravou ve spolupráci s firmou Dangel. Je to trochu zdlouhavá záležitost a finančně náročnější, než u jiných automobilek a v klasickém ceníku ani tuhle možnost nenajdete. Většina automobilek používá řešení s mezinápravovou spojkou švédské firmy Haldex, která výrazně usnadní pohyb auta po zasněžených horách i jinde. Zkrátka za zhoršených adhezních podmínek. Tohle zařízení sice neumí přeměnit auto na skutečný off road, ale v drtivé většině případů dobře poslouží. Peugeot místo toho standardně používá systém Grip Control, který se pyšní tím, že umí auto podržet při jízdě z kopce. Pokud však máte chalupu někde na horách, musíte se tam nejprve „vyškrábat“, abyste se pak mohli bezpečně z toho kopce dostat dolů. A v tom vám Grip Control moc nepomůže. Těžko říci, jestli jsou důvodem absence Haldexu v Peugeotech, Citroënech a nově i Opelech ekonomické příčiny, či animozita vedení koncernu PSA vůči firmě Haldex, v každém případě se tím odradí spousta potenciálních zákazníků, pro které je pohon 4×4 zásadní podmínkou. Model Rifter by byl s pohonem 4×4 ideálním SUV! Ale i bez něho je to velmi praktické a na pohled přitažlivé auto.

Text: Manfred Strnad          Foto: autor