Lance Armstrong se v přípravě na sezonu 2004 vzdal nového bicyklu vyvinutého firmou Trek v rámci rozsáhlého programu „F-One“. Raději usedl na své osvědčené kolo, na kterém se cítil lépe. Ostatně jeho autobiografie nesla název It´s not about the Bike – Není to o kole. Nejdůležitější součástí výkonu je on sám! Americká média se v mezisezoně často zabývala otázkou, proč je Lance Armstrong tak dobrý. A hledala odpovědi v oblasti vědy. Z Evropy – zejména z Francie – totiž přicházelo vcelku jednoduché vysvětlení: je dobrý, protože dopuje. Na tohle ovšem americká média nehodlala přistoupit.

Odpovědi se hledaly v oblasti fyziologie a zákonitě v nich hrála důležitou okolnost překonaná rakovina. Ta přeceArmstrong u dr. Coylea. způsobila, že se Armstrongův organismus změnil a on své tělo transformoval v dokonalý stroj na sportovní výkon. Armstrong a jeho okolí včetně spřízněných novinářů tuto premisu rádi přiživovali. Jednou z hlavních zbraní ve správné interpretaci výkonů cyklisty usilujícího v nadcházející sezoně o šestý triumf v Tour de France byl Edward F. Coyle – profesor sportovních věd na universitě v Texasu. Armstonga studoval v letech 1992 až 1999. Své závěry pak publikoval v roce 2005 v Journal of Applied Physiology. Jedním z nich bylo tvrzení, že maximální spotřeba kyslíku je u něho tak přirozeně vysoká, že i kdyby vůbec nesportoval, bude na stejné výši jako u vysoce trénovaných jedinců. Argumentoval také tím, že Armstrongovo srdce dokáže bít ve vysoké frekvenci podstatně delší dobu než srdce jiných sportovců. Krví tak přepumpuje větší množství kyslíku…

Lance Armstrong - objekt vědy. Coyle tvrdil, že ve věku 21 až 28 let, v období, které zahrnovalo rakovinu a její léčbu, si Lance zvýšil svou svalovou efektivitu o osm procent. Je to významné číslo. Traduje se, že k vítězství ve většině závodů stačí efektivita vyšší o jedno až tři procenta. Jedná se o množstí vynaložené síly při daném množství „přívodu“ kyslíku. Pokud hodnoty vztáhneme k váze sportovce, Armstrongova výhoda proti soupeřům vzroste ještě více. Protože Armstrong po léčbě rakoviny výrazně zhubl, zvýšila se tato hodnota ve vztahu k hmotnosti 1 kg dokonce o 18 procent.

Další součástí mýtu o Armstrongovi se stalo tvrzení, že z každého ze svých nádechů dokáže dostat dvojnásobné množství kyslíku než běžný člověk stejného věku. Současně produkuje méně laktátu – kyseliny mléčné a navíc ji jeho tělo umí efektivněji odbourávat. Američané tvrzení profesora Coylea považovali za adekvátní vysvětlení Armstrongovy dominance na Tour de France, ačkoli většina z nich byla z vědeckého hlediska velmi diskutabilní, protože chabě ověřená. Později byl dr. Coyle nucený přiznat v diskusi s jinými vědci některé chyby v měřeních. V zásadě si však za svými názory stál a útok na sebe považoval za pomstu Armstrongovi samotnému. Ve skutečnosti nebyla Armstrongova hodnota VO2 max. zase tak závratná a dosahovali jí mnozí jiní sportovci. Armstrong byl výjimečný, ale jeho dominanci nebylo možné vysvětlit vědeckými závěry dr. Coylea.

Po pěti prvenstvích na Tour de France se z Armstronga nestal jen nejslavnější cyklista světa, ale rovnou se proměnil v LA - nejdokonalejší stroj na sportovní výkon. nejproslulejšího sportovce celé planety. V přípravě na sezonu 2004 se všechno vyvíjelo optimálně. Žil stylem globální celebrity. Pokud by vyhrál Tour pošesté, překonal by všechny cyklisty historie a stal by se nesmrtelnou legendou. Požadoval podíl 11,5 % ve společnosti Tailwind Sports, kterou Weisel založil a která vlastnila tým US Postal Service. Weisel i představenstvo společnosti souhlasili. Armstrong si podíl mohl pořídit za nominální poplatek a oni  tak „zředili“ část svého podílu. Z Armstrongova agenta Billa Stapletona udělali CEO společnosti Tailwind a dali jeho agentuře – Capital Sports & Entertainment další podíl 11,5 %. Ačkoli se zdálo, že Armstrongovi všechno vychází, na obzoru se objevil problém. Novinář David Walsh úspěšně pokračoval v psaní své knihy o LA. Získal nový zdroj – Betsy Andreuovou, manželku Frankieho Andreua, někdejšího jezdce stáje US Postal Service.

Přeložil: Manfred Strnad    Foto: Wheelmen a archív

Další ukázku z knihy Wheelmen, kterou můžete v anglickém originále zakoupit prostřednictvím VeloBooks.cz, najdete na stránkách PelotonSportu ve středu 2. srpna.