Tradiční tahoun české silniční cyklistiky – hradecký tým Bauknecht Author – se nedávno vrátil ze soustředění ve španělském Alicante. Ještě předtím však jedenáctka závodníků letošní soupisky absolvovala úvodní laktátové a prahové testy ve svém domácím centru v Hradci Králové. PelotonSport byl u toho, když se například ukázalo, že polská posila Pawol Cieslik přichází ze své domoviny s poměrně zásadními chybami v rozpisu wattů. Pokud by podle „zkráceného“ testu, který absolvoval v Polsku, nadále trénoval, brzy by se zničil! Také test jeho krajana Przemyslawa Kasperkiewicze ukázal, že pravidelná kontrola stavu organismu je velmi důležitá pro další racionálně vedenou přípravu.
Do silniční sezony 2014 vstupuje tým Bauknecht Author s výraznými změnami v sestavě oproti loňsku. „Martin Hunal má zatím smlouvu na rok. Je rychlej a dokáže solidně přejet kopce,“ charakterizuje manažer Vladimír Vávra pětadvacetiletého závodníka, který přišel ze Sparty. Mezi mladíky patří i Ján Kadúch, který by se měl i díky dráhovým zkušenostem prosazovat v dojezdech. Hradecký dres poprvé v závodě oblékne Jan Svorada i polská dvojice Pawol Cieslik a Przemyslaw Kasperkiewicz. Dvacetiletý závodník přišel z nizozemské formace WV De Jonge Renner. Loni získal stříbrnou medaili na mistovství Polska U23. O rok dříve 19. místa v časovce i závodě jednotlivců na juniorském světovém šampionátu. Kasperkiewicz vzbuzuje při svém mládí velké naděje. Podobně i sedmadvacetiletý Pawol Cieslik, který patří k polské vrchařské špičce.
V úvodu závodní sezony se hradecký tým rozdělí na dvě části. Šestice – David Dvorský, Josef Hošek, Tomáš Kalojíros, Przemyslaw Kasperkiewicz, Jan Svorada a Tomáš Zechmeister – odjede koncem února do Chorvatska, kde ji čekají první závodní kilometry: Trofeo Umag (5. 3.), Trofeo Poreč (9. 3.) a etapák Istrian Spring Trophy (13. – 16. 3.). Pětice – Tomáš Bucháček, Martin Hunal, Ján Kadúch, Pawol Cieslik a Jiří Polnický – se představí na závodě Okolo Taiwanu, který startuje 9. března. „V letošním roce jsme omladili celý tým a rádi bychom si opět vzali zpět prvenství v nejvyšší české soutěži a také chceme zamíchat kartami i v rámci mistrovství České republiky. Jednání jsme vedli i s Františkem Raboněm, který těsně před podpisem smlouvy dal přednost nabídce z nejvyšších pater cyklistiky. Stěžejními pro nás pak budou domácí závody jako Czech Cycling Tour, Grand Prix Královéhradeckého kraje, těšili jsme se na Závod míru, ale z toho sešlo. Stejně tak bychom se chtěli prosadit na zahraničních podnicích a tradičně nominovat naše jezdce na mistrovství Evropy U23 a mistrovství světa v kategorii U23 i Elite“, charakterizuje cíle týmu ředitel hradecké stáje Vladimír Vávra.
Nejzkušenějším závodníkem týmu Bauknecht Author je bezpochyby Tomáš Bucháček. Ženatý otec dvou dětí oslaví v březnu šestatřicáté narozeniny. Mistr republiky z roku 2007 a celkový vítěz Českého poháru 2012 vyjíždí v hradeckém dresu do desáté sezony! „Ve svých letech jsem rád, že pořád dostávám důvěru,“ přiznává Bucháček. Trénuje převážně sám. Z domova to má blízko do Jeseníků – vrchařskou výkonnost piluje v oblasti Pradědu a Červenohorského sedla. V závěru roku mu ovšem přípravu zkomplikoval zub moudrosti. „Šest týdnů jsem musel trénink výrazně omezit. Chyběla mi základní vytrvalost, ale tu už doháním,“ říká Bucháček. „Tomáš patří mezi závodníky, kteří se rychle dostanou do formy,“ potvrzuje trenér Ota Fiala. Laktátové testy koncem ledna prozradily, že aerobní práh má zkušený matador na 155 tepech a dokáže přitom držet výkon 240 wattů. „Mělo by to být 250 až 260 wattů,“ uvědomuje si někdejší mistr republiky.
Ve snížení wattového výkonu se projevila dlouhodobá absence delších tréninků základní vytrvalosti v závěru podzimu 2013. Pokud by se Tomáš snažil držet v dlouhých trénincích svých obvyklých 260 wattů, nemuselo by se to vyplatit. Při výšce 184 cm váží obvykle 71 kg. „Před Vánoci jsem si stoupl na váhu a nevěřil svým očím – 67 kilo! Přestože jsem moc netrénoval, váha šla dolů. Kvůli zubu jsem mohl jíst prakticky jen krupicovou kaši,“ s úsměvem vzpomíná Tomáš Bucháček.
Nejen jeho případ ukazuje na přínos laktátových testů. Musejí však být plnohodnotné a několikrát za rok aktualizované. Pokud závodník absolvuje laktátové testy jednou ročně a pak podle výsledných hodnot trénuje beze změny celé měsíce, za čas se dostane do situace, kdy trénuje něco jiného, než zamýšlel. Příkladem je polská posila Pawol Cieslik. Z polského týmu BGŽ Bank si přivezl výsledek 12minutového testu, kterým se v přípravě řídil. Ota Fiala tušil už před testováním, že jeho rozpis wattů nesedí. Z předešlého testování vyplynulo, že Cieslik utáhne 320 wattů při laktátu 3 mmol. Tato hodnota u mnoha závodníků odpovídá horní hranici aerobní oblasti. Jenže Cieslik se v Hradci Králové podrobil společně se svými novými kolegy mnohem důkladnějšímu testu (3 x 12 minut postupného zatížení plus 6 minut na maximum), který odhalil, že Pawol končil poslední 12minutovku s laktátem 9,7! Obrovské zakyselení! Je zřejmé, že by si mohl hodně ublížit, pokud by se tvrdošíjně snažil držet 320 wattů v přesvědčení, že trénuje v aerobní zóně.
Zajímavý výsledek v testu zaznamenal i druhý polský jezdec Przemyslaw Kasperkiewicz. Ukázalo se, že v zóně maximálního výkonu odbourává kyselinu mléčnou lépe než na nižších tepech ve smíšené oblasti mezi aerobním a anerobním prahem. „Není to jen jeho případ,“ všímá si Ota Fiala. „Chodí za mnou kluci a říkají: Pořád do toho buším a nezlepšuju se. Důvodem je, že se příliš soustředí na trénink kolem maximální tepovky a zanedbávají tepová pásma pod ní. Příprava musí mít pyramidový charakter. Výkon se závodníkovi zvedne až tehdy, když je podepřený kvalitním „aerobním válcem“. Kdo ošidí základní vytrvalost, většinou se nedostane až na vrchol,“ vysvětluje trenér týmu Bauknecht Author. Polská dvojice se v minulosti zjevně nesetkala s tak důkladným testováním. A vysvětlování trenéra po úvodním testování v novém týmu trvalo dlouho…
„Hodně lidí se soustředí na hodnotu maximální spotřeby kyslíku, ale v silniční cyklistice je důležitější, jak závodník umí odbourávat laktát,“ upozorňuje dále Ota Fiala. Z testování hradeckého kontinentálního celku vyplývá mnohé pro cyklisty všech výkonnostních skupin, kteří se spoléhají na své „budíky“. Mohou mít ověšená řidítka kolem dokola, pokud však neabsolvují plnohodnotné testování, může jim slepé poslouchání údajů na „budících“ víc ublížit než pomoci. I v moderní době hrají stále důležitou úlohu pocity závodníka. Svědčí o tom i slova Tomáše Bucháčka. „Především mladí kluci se s wattmetry musí naučit zacházet pod kvalitním odborným vedením. Wattmetry a pulsmetry jsou určitě přínosem – zmenšují prostor pro omyl v přípravě. Pro mě osobně jsou kontrolou. Uklidní mě, když údaje zapadají do mých vlastních pocitů, které mám možnost vidět v číslech,“ uzavírá zkušený silničář.
Manfred Strnad Foto: Pavel Myška a Bauknecht Author