Francouzská automobilka Citroën ráda překvapuje inovativními technologiemi. Vzpomeňme hydopneumatické pérování Fantomasova modelu DS 19. Technické finesy nejsou zpravidla vidět na první pohled, ale zajímavého a neotřelého designu si všimneme okamžitě. V případě modelu C4 Cactus to platí stoprocentně. Ani nemusí být vyvedený v křiklavých barvách. Testovaný vůz pokryl decentní lak, přesto vzbuzoval pozornost neustále. Při parkování jsme častokrát vysvětlovali účel „opláštění“ na dveřích karoserie. „To není špatné,“ zněl obvykle výrok při pohledu na tzv. Airbumps, které chrání boky a také rohy vozu před poškozením.

V době, kdy se šrámy na karoseriích našich aut považují téměř za normu, se Airbumps jeví jako ideální ochranné řešení. Vzduchové Přístrojová deska dokresluje příjemný pocit z vozu. polštářky jsou vyměnitelné, ale jejich praktická nezničitelnost ani žádnou častější výměnu nevyžaduje. Vyrobeny jsou z mimořádně odolného plastu. Již při úvodní prezentaci vozu jsme si vyzkoušeli, že ani „útok“ ostrým šroubovákem jim neubliží. Airbumps představují vysoce účelný prvek ochrany karoserie, ale současně také v různých barvách odstíněný dekorativní prvek.

Citroën C4 Cactus. Citroën C4 Cactus netvoří jen zajímavé detaily, ale především se jedná o robustní „stylovku“ se značným praktickým využitím. Kříží se v něm několik kategorií aut, proto je plně namístě označní crossover. Vypadá jako SUV, ale pohonem čtyř kol nedisponuje. Výrobce předpokládá, že v městské džungli je zbytečný a právě tam se má Cactus nejvíce uplatnit. Citroën C4 Cactus má ovšem navíc, než jen popojíždět od jednoho nákupního centra k druhému. Po pravdě řečeno – verze 4×4 by mu slušela. Plnohodnotné malé SUV na výlety rozbitými českými silnicemi by jistě našlo své uplatnění zejména v dlouhém období od podzimu do jara, kdy jízda čtyřkolkou skýtá evidentní výhodu oproti předo či zadokolkám. Obyvatelé hor i četných podhorských oblastí republiky by takový vůz jistě přijali za svůj. Zejména v případě příznivé ceny…

Technicky je C4 Cactus příbuzný s modelem 208 spřízněné značky Peugeot. Díky mírně zvýšené  karoserii (154 cm) se do Cactusu Ochranné vzduchové "polštáře" vytvářejí zajímavý designový prvek. nadstandardně dobře nastupuje a také výhledem z vozu předčí klasická vozidla. Trochu omezený je pohled dozadu kvůli sice efektnímu, ale přece jen malému zadnímu oknu. V pětidveřovém autě je dostatek místa především vpředu. Řidič i jeho spolujezdec mohou mít pocit jízdy ve větším a dražším vozidle. Za plasty přístrojové desky výrobce příliš neutrácel, ale celkové její ztrvárnění působí i díky možnosti zvolit zajímavé barvy vcelku hodnotně.

O sedadlech se dá podobně jako o podvozku říci, že jsou pohodlná. Klasicky francouzská, ale styl „houpavého kočáru“ nemusí každému vyhovovat. V posledních letech i francouzské značky mnohdy volí sportovnější naladění podvozků i sedadel v kabině. K robustnímu modelu Cactus C4 by se vyloženě hodilo.

C4 Cactus je esteticky vyvážený model. Na zadních sedadlech v zásadě neočekáváme od vozu délky 4,16 m oslnivý prostor, ale díky rozvoru 2,595 m nabízí C4 Cactus vzadu dost místa i pro běžně rostlé „dospělce“. Také zavazadlový prostor objemu 358 l, který se po sklopení opěradla zvětší na 1170 l, uspokojí. Jenže opěradla zadní lavice  jsou nedělená a při převážení větších předmětů je nutné je sklopit jako celek. Z pohledu převážení kol uvnitř kabiny se jedná o zásadní skutečnost. Při cestování ve dvou – žádný problém. Ve třech a se třemi koly uvnitř bychom však museli značně improvizovat i když při troše šikovnosti s demontáži bicyklů by i tato situace byla řešitelná.

Srdce každého auta tvoří pohonná jednotka a v této souvislosti nabízí CitroënKufr je prostorný, ale nepochopitelně chybí dělené zadní opěradlo. pro model C4 Cactus dva benzínové a dva naftové motory. Zážehové agregáty o výkonech 60 kW/82 k a 81 kW/110 k jsou tříválce, přičemž silnější je přeplňovaný. Nemoc tříválcových motorů – vibrace přenášené do kabiny řeší výrobce vyvažovací hřídelí, ale přednost jednoznačně dáváme vznětovým čtyřválcům. Testovaný vůz poháněl turbodiesel 1,6 HDi o výkonu 73 kW/100 k, který se pro C4 Cactus ukazuje jako optimální volba. Dynamikou, nízkou spotřebou, ale nikoli cenou. Naftové motory koncern PSA – Citroën/Peugeot – tradičně umí a tak nás nepřekvapila vynikající pružnost agregátu v širokém spektru otáček i spotřeba, která se po šesti stovkách kilometrů v kombinovaném cyklu provozu ustálila na hodnotě 4,3 l/100 km! Výrobce sice udává 3,4 l/100 km, ale to už bychom chtěli příliš…

Dostáváme se k ceně. Základ tvoří vcelku příznivých 334 400 Kč. Za tuto částku dostanete verzi s benzínovým tříválcem o výkonu 60 kW/82 k. Pokud zvolíte exkluzivnější variantu poháněnou silnějším ze dvou naftových motorů v nabídce, cena se zvedá na 468 400 Kč. Již základní výbava uspokojí sestavou bezpečnostních prvků. Pokud si ale vymyslíme další luxusní doplňky, je třeba připlatit. 

Technické údaje:

Motor: vznětový přeplňovaný čtyřválec

Objem: 1560 ccm

Výkon: 73 kW (100 k)/3750 otáček/min.

Točivý moment: 254 Nm/1750 otáček/min.

Převodovka: 5stupňová manuální

Max. rychlost: 184 km/h

Zrychlení 0 – 100 km/h: 10,7 s

Spotřeba dle výrobce: 3,4 l/100 km

Spotřeba v testu: 4,3 l/100 km

Délka/šířka/výška: 4,157/1,729/1,54 m

Rozvor: 2,595 m

Objem nádrže: 45 l

Objem zavazadelníku: 358/1170 dm3

Cena základního modelu: 334 400 Kč (1.2 benzín – 60 kW/82 k)

Cena testovaného modelu: 468 400 Kč

Manfred Strnad      Foto: autor