Sféru horských kol už diskové brzdy dávno ovládly, ale na silničkách se zatím příliš neprosazují. Názory na používání diskových brz na silničních kolech se různí – od nadšených souhlasů po skeptické odstudky. Přitom neexistují pochybnosti o tom, že diskové brzdy zprostředkují všem typům bicyklů bezpečnější jízdní vlastnosti. Jenže v závodní silniční cyklistice rozhoduje především rychlost směrem dopředu! Brzdí jen srabi, říká se občas. Server VeloNews testoval diskové brzdy ve srovnání s konvenčními ve větrném tunelu. Z pohledu aerodynamiky nedopadly nejlépe…
K testu ve větrném tunelu v Severní Karolíně byl použit model Specialized S-Works Tarmac. Obě kola byla identicky osazena sadou Shimano Dura Ace Di2 až na brzdové páky a samozřejmě samotné brzdy. Testovalo se skutečně důkladně – 70 pokusy v různých úhlech protivětru. Výsledek se dal očekávat, ale přesto je v některých aspektech překvapivý. I při čelním větru jsou aerodynamické vlastnosti klasických brzd výhodnější než diskových! Při bočním to nepřekvapuje…
Cyklista využívající na své silničce diskové brzdy musí vynaložit energii až o 8 wattů vyšší, než jeho kolega s klasickými brzdami. Záleží samozřejmě na síle větru a na úhlu, pod kterým cyklistovi znepříjemňuje život. Nejhorší je 20 stupňů zprava. Pokud by šlo o velmi silný „uragán“, čísla by narůstala. Běžný rozdíl činí 1-3 watty, ale když se tato hodnota promítne do každého šlápnutí do pedálů v šestihodinové etapě, jde už o „pěkné“ navýšení vynaložené energie.
Diskové brzdy se již uplatňují na silničkách zaměřených na turistiku, kde nějaký ten watt navíc nehraje roli a bezpečnější brždění je prioritou. Jenže nasazení diskových brzd v závodní cyklistice, kde se přemýšlí o každém ušetřeném wattu? UCI o změně pravidel uvažuje, ale zdaleka není rozhodnuto. Nelze si představit, že by si některý profesionální tým dobrovolně připravil aerodynamickou nevýhodu. Diskové brzdy mají tedy naději na uplatnění v závodní silniční cyklistice jedině tehdy, pokud je budou vozit všichni a přejdou na ně ve stejný okamžik.
-Red- Foto: archiv