Automobilka Ford uvedla v roce 2006 na trh model S-Max jako sportovnější variantu tradičního typu Galaxy. S pohlednějším designem, o něco nižší, ale stále velmi prostorné MPVstřední třídy od té doby nepotřebovalo zásadní koncepční změnu. Kosmetické úpravy podtrhly jeho dynamický výraz korespondující s jízdními vlastnosti. S-Max je totiž typický Ford – s pevným podvozkem naladěným k bezpečnému a neutrálnímu projíždění i velmi ostrých zatáček. Sportovnější naladění vozu však neubírá z pocitu jízdního komfortu. Nerovnosti „žehlí“ S-Max suverénně, což je na českých silnicích ceněná kvalita. Přes uvedené je však „Maxík“ především prostorné a pohodlné rodinné auto s možností snadné úpravy interiéru. S-Max je auto pro převoz kol uvnitř jako stvořené.

Pětimístný interiér lze v zadní části variabilně upravovat. Samostatná sedadla druhé řady je možné posouvat, sklápět i plynule polohovat. Prostor pro Ford S-Max spojuje eleganci s praktičností. cestující je ve druhé řadě sedadel zejména v příčném směru mimořádně dobrý, pohodlně se zde rozvalí i nadprůměrně vysocí jedinci. S-Max je sice nižší než Galaxy, ale kola se vejdou dovnitř bez nutnosti snižovat sedlovou trubku. Pokud vezeme jeden bicykl, sklopíme jedno ze sedadel, vyjmeme přední kolo z rámu a „pošleme“ svého jednostopého oře jednoduše dovnitř. Zbyde nám ještě spoustu místa pro zavazadla. To samé můžeme konstatovat, pokud jedeme ve dvou a se dvěma koly a vcelku pohodlně se dá řešit i situace  3 cyklisté + 3 kola. Ani při plném obsazení nemusí kola na střechu. Při troše šikovnosti se do kufru vejde i pět složených kol. 

Palubní deska. Jestliže jsme konstatovali, že je prostor pro cestující ve druhé řadě sedadel komfortní, o postu řidiče a jeho spolujezdce to platí dvojnásob. Zvýšený posez v „součinnosti“ s panoramatickým rozhledem činí cestování S-Maxem nejen příjemné, ale také bezpečné. Do role pohonné jednotky se ve vozidlech této kategorie zpravidla doporučuje angažovat silný turbodiesel. Automobilka Ford má samozřejmě v nabídce obligátní dvoulitr – TDCI (120 kW). Tahle volba se určitě nemine se spokojeností, nicméně testovanému S-Maxu dodával energii jiný dvoulitr – benzínový přeplňovaný o výkonu 149 kW/203 k s maximem točivého momentu 300 Nm, které je k dispozci v širokém spektru otáček – již od 1750, přičemž síla agregátu nevadne ani při hodnotě 4000 otáček za minutu. Proti těmto ukazatelům se nedá nic namítat, ale po pravdě řečeno, S-Maxu bohatě stačí i slabší pohonné jednotky. Zejména zmiňovaný turbodiesel, který je úspornější. Také základní agregát v nabídce 1,6 Ecoboost (118 kW/160 k) odvede dobrou práci.

U testované motorizace uvádí výrobce spotřebu 8,1 l/100 km v kombinovaném režimu. V testu se ukázalo, že se této hodnoty dociluje obtížně, nicméně Vnitřní prostor je velkorysí.ani 8,8 l není u tak výkonného a velkého vozu špatný výsledek. Pohodlí jízdy znásobila přítomnost automatické převodovky – šestistupňového ústrojí u Fordu nazývaného PowerShift. Konkurence nabízí sedmi a také osmistupňové automatické převodovky, ale s Powershiftem jsme žádnou újmu necítili. Řadí plynule, sotva poznáte změnu převodových stupňů. Jiná věc je, že je za tento komfort nutné připlatit padesát tisíc. Kdo není líný řadit manuálně, má o volbě převodovky jasno…

Ford S-Max.Pohled do ceníku a přehledu výbav nabízí u Fordu tradičně „pestrou literaturu“. Chvíli trvá, než se mnohými kombinacemi prokousáte. Důležité je, že všechny bezpečnostní systémy obsahuje už základní verze Trend. Druhý stupeň výbavy se nazývá Winner a vrchol tvoří Titanium. Příplatkových položek je ovšem tolik, že si lze kombinací zvolit zcela originální vůz. Mezi hlavní prvky základní výbavy patří například: Sada Audio 36 – stereorádio/CD, ovládání na volantu,  automatická dvouzónová klimatizace, sedadlo řidiče s elektricky nastavitelnou výškou a nastavitelnou bederní opěrkou, elektronický stabilizační systém ESP, 7 airbagů, elektricky ovládaná přední a zadní okna , elektrické dětské pojistky, kožený volant a hlavice řadicí páky, elektricky ovládaná vnější zpětná zrcátka, dálkové centrální zamykání, tónovaná skla, přední mlhová světla a také systém monitorování tlaku v pneumatikách.

Technické údaje:

Motor:                                                                      Zážehový přeplňovaný

Objem motoru:                                                          1999 ccm

Výkon:                                                                       149 kW/203 k/6000 ot./min.

Točivý moment:                                                        300 Nm/1750 – 4000 ot./min.

Převodovka:                                                              6st. PowerShift – automat

Maximální rychlost:                                                  221 km/h

Zrychlení 0-100 km/h:                                               8,5 s

Délka/šířka/výška:                                                    4,801/1,884/1,620 m

Rozvor:                                                                     2,850 m

Zavazadlový prostor:                                              854 – 2000 l

Max. hmotnost přívěsu:                                          750/1700 kg (bržděný)

Spotřeba dle výrobce:                                               8,1 l/100 km

Spotřeba v testu:                                                       8,8 l/100 km

Cena od (1,6 EcoBoost 118 kW/160 k):                  599 990 Kč

Cena testované motorizace od:                               774 790

Cena testovaného vozu:                                              824 790 Kč

Manfred Strnad      Foto: autor