Tradiční značka světa užitkových automobilů se v tomto segmentu drží na výsluní zájmu již více než půl století. Od roku 1965, kdy se první Transity začaly vyrábět v jihoanglickém Langley, se Ford Transit mnohokrát proměnil. Jeho hlavní poslání ovšem zůstává – hodně uvézt a svému řidiči přitom zajistit maximální možné pohodlí. Současná generace Fordu Transit nabízí jízdní komfort blízký osobnímu automobilu a také možnost sestavení přímo na míru. Kombinací je díky variabilitě délek, výšek a rozvorů téměř nespočet. Ford Transit dokáže splnit nejen požadavky obchodníků, kteří zpravidla preferují velikost nákladního prostoru. Testovaná verze Transit Kombi se třemi řadami sedadel vyhoví i cyklistickým týmům. Osm míst a velký zavazadlový prostor k tomu je ideálním řešením při dopravě na závody či soustředění.
Ford Transit je průkopníkem umístění motoru před řidičem. Někdejší novinku poloviny šedesátých let postupně okopírovala veškerá konkurence a v současné době je toto řešení standardem. Výsledkem je účelně obestavěný prostor, kdy vozidlo délky necelých šesti metrů (jen o metr a půl více než např. u Octavie kombi) může s úspěchem nahradit menší typy autobusů. Ford Transit přitom spadá do kategorie vozidel s hmotností do 3,5 tuny – k jeho řízení tedy stačí běžný řidičský průkaz skupiny B. V testované verzi Transit Kombi umístili jeho tvůrci vedle řidiče „pouze“ jedno sedadlo spolujezdce, existuje ovšem i verze s dvojitým sedadlem spolujezdce – celkově se tím kapacita vozu zvyšuje na devět míst. Z hlediska velikosti zavazadlového prostoru se touto změnou ovšem nic nemění – do Transitu Kombi je možné umístit (při troše šikovnosti) pro každého pasažéra jeho kolo (silniční či horské) a další zavazadla.
Turbodiesel s mohutným zátahem
Ve srovnání s osobními auty je Ford Transit svou délkou, dvěma a půl metru výšky a více než dvěma metry šířky pořádný kus auta. Jeho rozměry je třeba brát v potaz hlavně při parkování a také na úzkých okreskách. Dobrému odhadu pomáhá řidiči skvělý výhled z vozu daný vysokým posazem i velkými prosklenými plochami. Při parkování přijdou vhod přední a zadní parkovací senzory, které jsou součástí standardní výbavy Trend. Jízdu s Transitem – zejména na dlouhých dálničních trasách ovlivňuje volba pohonné jednotky. K dispozici jsou tři dvoulitrové přeplňované diesely – testovaný vůz poháněl nejsilnější z nich – agregát naladěný na výkon 125 kW/170 k s maximem točivého momentu 405 Nm. Akceleraci i pružnosti nahrává skutečnost, že je toto maximum k dispozici v širokém rozmezí otáček 1750 až 2500 za minutu.
Pohonná jednotka testovaného Transitu dokáže s autem „pěkně cvičit“. Síla motoru nastupuje lehce nad volnoběhem, po lehounkém turboefektu se common-railový čtyřválec žene vpřed mohutnou silou. Pružnost motoru koresponduje s příznivě odstupňovaným manuálním „šestikvaltem“. Existuje i možnost volby automatické převodovky (rovněž šestistupňové). Motor v chladných ránech žhaví téměř okamžitě a na dodávku je výtečně utlumený. Ke své činnosti potřebuje dolévat AdBlue – nádrž je umístěna hned vedle nádrže na naftu, takže dolévání močoviny je velice snadné.
Solidní spotřeba
Navzdory rozměrům se Transit řídí velmi podobně jako osobní vozidlo – kategorie MPV. Rychlostní maximum 155 km/h je v reálném provozu naprosto dostatečné. Testovanému Transitu se nejlépe dařilo v pásmu mezi 130 až 140 km/h, kdy se jeho spotřeba držela v rozumných mezích a posádka stále ještě pociťovala vnitřní komfort umožňující nerušeně poslouchat hudbu z čtveřice reproduktorů, které jsou součástí základní výbavy Trend. Výrobce udává spotřebu 7,6 l/100 km v kombinovaném režimu. Této hodnoty je sice možné v reálném provozu dosáhnout, ovšem jen s velmi „lehkou nohou“. Při běžném užívání počítejte se spotřebou spíše kolem 9 litrů. Testovací jízdy PelotonSportu po silnicích nižších tříd, ve městě i v dálničním provozu vyústily ve výsledek 8,8 l/100 km, což je na tak velký kus auta velmi dobré vysvědčení.
Jestliže lze agregát o výkonu 125 kW/170 k coby pohonnou jednotku Transitu vřele doporučit, existují i úspornější řešení (cenou i spotřebou) dané slabšími parametry vznětového dvoulitru. Nabídka motorizací Transitu začíná základním agregátem o výkonu 77 kW (105 k), což se jeví jako skromná hodnota, ale točivý moment 360 Nm prozrazuje jeho dostatečnou pružnost. Výkonově prostřední verzi charakterizují hodnoty 96 kW/130 k.
Interiér skoro jako v osobním autě
Testovaný Ford Transit poháněla kola přední nápravy, existuje ovšem i verze s pohonem zadních kol a také varianta AWD – s pohonem všech kol. O výhodném vysokém posazu řidiče již byla řeč, k jeho příjemnému pocitu z jízdy přispívá i sedadlo, které je „po fordovsku“ tužší, což jsme ocenili zejména při dlouhých jízdách. Se sedadlem v autě je to podobné jako s cyklistickým sedlem – měkké se zdá pohodlné jen prvních deset minut. Také ostatní sedadla vzadu v kabině mají tužší naladění, což je možná trochu nepohodlné pro jemná dámská pozadí, ale pro ta cyklistická jsou tak akorát! K pohodlí všech pasažérů přispívají komfortní mezery mezi jednotlivými řadami sedadel, o dostatečném místě nad hlavami nemůže být u auta výšky dva a půl metrů sporu.
Intuitivní ovládaní
Přehledu řidiče o situaci v provozu významně pomáhají obří zpětná zrcátka s „kamioňáckým” rozdělením na dvě části. Navíc v osobní verzi Kombi nemáte na pátých dveřích plech, ale sklo, takže situaci za sebou – třeba při parkování – snadno odhadnete. U zcela zaplněného vozu nákladem přijde vhod parkovací kamera se senzory vpředu i vzadu. U testované verze Trend je standardem. Ford Transit je vždy vybavený systémem start/stop, který lze vyřadit z provozu tlačítkem vlevo vedle volantu. Snadno po ruce je většina dalších tlačítek, která se brzy naučíte intuitivně nacházet. Potěší i dostatek odkládacích prostorů. Pro zimní měsíce je Ford Transit vybavený kromě topení vpředu i zadním topením, které je umístěné za třetí řadou sedadel. Existuje i možnost vybavit vůz nezávislých topením – za příplatek.
Skoro jako autobus
Ford Transit je užitkové vozidlo, které svému řidiči poskytne pohodlí srovnatelné s osobním autem. Jeho další předností je již zmíněná variabilita velikostí – v souvislosti s konkrétním účelem lze Transit vyrobit na míru. Aby chvály nebylo příliš: Na horším povrchu vozovky se sem tam ozve nějaký pazvuk. V kategorii užitkových aut je to ovšem běžné. Prominete mu i lehké kolébání ze strany na stranu při jízdě po hrbolaté okresce, kde svým jízdním projevem připomíná off roady s rámovou konstrukcí. Transit ve verzi Kombi je automobil, který můžete řídit s běžným řidičským průkazem skupiny B, přičemž jeho užitná hodnota je srovnatelná s menšími autobusy.
Text a foto: Manfred Strnad
Ford Transit Kombi | |
Motor: | 1996 ccm, vznětový čtyřválec, turbo |
Max. výkon: | 125 kW / 170 k při 3500 ot./min. |
Max. točivý moment: | 405 Nm při 1750–2500 ot./min. |
0–100 km/h: | neudává |
Nejvyšší rychlost: | 155 km/h |
Průměrná spotřeba: | 7,6 l / 100 km |
Pohotovostní hmotnost: | 2267 kg |
Poháněná náprava: | přední |
Cena základní verze: | 775 200 (77 kW) – bez dph |
Cena testované motorizací od: | 820 200 Kč – bez dph |
Délka/šířka/výška: 5,981/2,474/2,688 m
Rozvor: 3,750 m
Nákladový prostor – max: 13 000 l (za 1. řadou sedadel)
Nákladový prostor: 12 000 l (za 2. řadou sedadel)
Délka nákl. prostoru: 2,694 m (za 2. řadou sedadel)
Délka nákl. prostoru – min: 1,860 m (za 3. řadou sedadel)
Výška nákl. prostoru: 2,055 m
Šířka nákl. prostoru: 1,784 m (max.)
Šířka nákl. prostoru: 1,392 m (mezi podběhy)
Šířka bočního vstupu: 1,200 m
Výška bočního vstupu: 1,664 m
Akční nabídka: 652 900 Kč (bez DPH)