Klasikářský otvírák se o víkendu odehrál na belgických silnicích tradičně ještě s únorovým datem. Není proto překvapení, že silničáři zhusta své dresy s dlouhým rukávem navrstvili o vestičky a mnozí zvolili i návleky na dolní končetiny – v sobotu při 207 km dlouhém závodě Omloop Het Niewsblad a také v neděli při další bezmála dvoustovce Kuurne – Brusel – Kuurne. Nic pozoruhodného, řeknete si. Pokud by ovšem čtvrtý jezdec nedělního klání Taco van der Hoorn z týmu Intermarché – Circus – Wanty nezvolil návleky ze speciální tkaniny, které údajně dokáží uspořit cenné watty.
Kolik jich přesně bylo, nelze přesně určit – kvalifikované odhady se pohybují od tří až do dvanácti wattů při každém šlápnutí! Pokud by cyklista na udržení stejné rychlosti v porovnání s klasicky oblečenými kolegy ušetřil byť jen tři watty při každém šlápnutí, šlo by na dvousetkilometrové distanci jistě o nezanedbatelnou pomoc. U návleků Van der Hoorna a některých jeho týmových kolegů nejde jen o speciální materiál, ale také, a zřejmě především, o jeho aerodynamické proužky. Na fotografii Taco van der Hoorna, který se v neděli dostal do dlouhé úniku společně s pozdějším vítězem Tiesjem Benootem (Jumbo – Visma) a dalšími třemi jezdci, jsou dobře patrné.

UCI se aerodynamickým materiálem zabývá již delší dobu. V roce 2019 stanovila maximální výšku návleků na tretry, které smí sahat maximálně do poloviny vzdálenosti definované dole vnějším kotníkem a nahoře hlavicí lýtkové kosti. U přesného měření by jistě mohlo dojít k dohadům, kdeže se přesně nachází hlavice lýtkové kosti, jisté je, že návleky nesmí pokrývat celé lýtko. U „celokončetinových“ návleků jde ovšem primárně o něco jiného. V chladném počasí mají cyklisty zahřát. A proti tomu UCI nic namítat nemůže. Taco van der Hoorn použil aerodynamické návleky nepochybně záměrně, byť přesná data o uspořených datech nejsou zatím k dispozici. „Na jejich testování jsem zatím neměl čas. Dlouhé návleky bych v teplotách, které panují v únoru, použil tak jako tak. Proč nevyužít právě tyto?“ Jejich výrobou se v současnosti zabývá více firem, jednou z nich je známý italský producent cyklistického oblečení Nalini, s jehož vedením jednal Taco van der Hoorn již v prosinci. „Určitě s nimi absolvuju celou klasikářskou sezonu,“ upřesňuje devětadvacetiletý nizozemský silničář. Otázkou zůstává, jak naloží s oblečením, až se oteplí, a jestli se tato móda masivně prosadí, a také postoj UCI ke „spořícímu“ materiálu.
MS Foto: Intermarché – Circus – Wanty Cycling Team