Stěžejní zápletkou letošní Tour de France má být podle mnohých odborníků souboj mezi obhájcem prvenství Chrisem Froomem a někdejším vítězem závodu Alberto Contadorem. Čerstvý italský šampion Vincenzo Nibali však věří, že do boje o nejprestižnější vítězství cyklistické sezony zasáhne aktivněji, než by se mohlo podle výsledků první poloviny sezony zdát. Při nedávném Critériu du Dauphiné Libéré skončil Nibali sice až sedmý, ale jeho trenér Paolo Slongo mu naordinoval závěrečný trénink v Dolomitech cíleně zaměřený na Frooma i Contadora, který by mu měl pomoci oba konkurenty předčit. „Opakované nástupy jsou klíčem k vítězství na Tour,“ věří Nibali a v průběhu horských etap udělá všechno proto, aby jimi zlomil houževnatého Frooma i „nástupově“ naladěného Contadora. V přípravě měl k dispozici Froomova data – s těmi v tréninku soupeřil. Podle Slonga úspěšně!
Na jaře se stal Nibali otcem. V té době omezil trénink i závodní starty. Rostoucí výkonnost i formu předvedl o víkendu, kdy se stal mistrem Itálie. Při dnešní slavnostní prezentaci týmů v Leedsu uvedl Nibali, že je ve stejné formě, s jakou se probojoval předloni na pódium v Paříži. V posledních dnech absolvoval trénink v Dolomitech, který mu vrátil na jaře trochu ztracené sebevědomí.
Vincenzo Nibali trávil v Dolomitech cíleným tréninkem celý čas mezi Dauphiné a italským šampionátem. Z jeho výsledku je zřejmé, že příprava pod vedením Paolo Slonga se povedla. Nibali je o celý kilogram lehčí než při loňském vítězném Giru – váží 63 kg, tedy stejně jako například Alberto Contador při Dauphiné Libéré. Chris Froome tahal do kopců více kil: 65 – 66 kg. Paolo Slongo nepopírá, že pečlivě studoval zejména Froomova data. „Oba – Froome i Contador byli schopní utáhnout 410 wattů na anaerobním prahu. V okamžiku útoku zvedali výkon na 430 wattů a tuto hodnotu jsou schopní držet 20 až 30 minut,“ zjistil Slongo. Při 20ti až 30ti sekundovém zrychlení se Froome dostavá na hodnoty 450 až 480 wattů. Potom zvolňuje na úroveň 380 až 400 wattů, kde se drží dalších 10 až 15 minut a potom opět zrychluje ma maximum,“ všiml si Slongo.
Tým Astana v čele s Nibalim se na Tour připravovali zejména ve stoupáních na Valparolu, Pordoi a San Pellegrino. Tým bydlel nedaleko vrcholu Passo San Pellegrino v nadmořské výšce 1900 metrů. Paolo Slongo na skútru „hrál“ Frooma – dálkově četl wattové údaje Nibaliho a jeho kolegů – podle toho udával na skútru tempo. „Já jsem Froome a snaž se mě předjet!“ Křičel Slongo na Nibaliho. Opakované úseky do kopce v trvání 10 až 15 minut „opepřil“ v každé minutě ostrým nástupem. „Zmáčkl jsem klakson a Vincezo vyrazil. Jsem spokojený s tím, jakých výkonů dosahoval. Ve fázi před mistrovstvím Itálie ještě stále nebyl ve 100% formě – ještě jsme měli v záloze další typ tréninku na závěrečné vyladění. Optimální forma přijde Vincezovi v prvním týdnu Tour,“ je přesvědčený jeho trenér.
O důležitosti wattových a tepových ukaztelů v přípravě dnes pochybuje málokdo. „V závodě se jimi však nezabývám. Víme, že vláček týmu Sky jede podle wattů i v závodě, ale mě ta čísla v závodě absolutně nezajímají. Musíte mít především schopnost číst závod. A jeho atmosféra vám automaticky přidá 10 až 20 wattů výkonu navíc. Pokud bych se řídil jen čísly, brzdila by mě,“ vysvětluje Vincenzo Nibali – vítěz Gira i Vuelty. „Už mi to připadá strašně dávno, co jsem vyhrál nějaký závod Grand Tour,“ říká Nibali a jeho příznivci dodávají – bylo by fajn, kdyby koncem července přidal do sbírky i nejprestižnější prvenství. Sám Nibali si uvědomuje, že posledním šampionem Itálie, který v Paříži vystoupil při závěrečném ceremoniálu Tour na pódium v mistrovském dresu, byl Gianni Bugno – a to je už docela dávno – v roce 1991 skončil druhý za Miguelem Indurainem. Letošní šampion Itálie by rád svého staršího krajana předčil. Stačilo by o jedno jediné místo…
-MS- Foto: archív