Tři, čtyři i pět dní a nocí non-stop napříč ČR a SR šlapalo na kolech (a točilo pákami hand-biků) na přelomu července a srpna 29 týmů, které se přihlásily do druhého ročníku extrémního závodu OPEL HANDY CYKLO MARATON. Po loňském zlatu se v letošní mnohonásobně tvrdší konkurenci tým Opelu „Cosmo“ českého a slovenského zastoupení německé značky radoval ze stříbrné pozice, druhý tým – Opel „Enjoy“ skončil těsně pod stupni vítězů na čtvrtém místě.

V OPEL HANDY CYKLO MARATONU nejde oficiálně o pořadí v cíli, jenže šedivá je teorie a zelený jest strom života – zejména na špici pelotonu se bojovalo jako o život! První zvládl 2222 km dlouhou trasu moravský tým Desafio pod vedením hand-bikera Luďka Benady – do cíle ve Fakultní nemocnici Motol v Praze dojel v  čase 74 hodin a 23 minut. Před startem do značné míry tajemná sestava maskující svou skutečnou výkonnost „funny“ fotografiemi na oficiálních stránkách závodu – www.111hodin.cz – vyjevila svou kvalitu okamžitě po vybalení kol – časovkářské speciály a přítomnost výživového poradce – specialisty daly tušit, že tento tým nepříjel jen naplnit heslo o pouhé účasti. O to víc vyniká druhé místo sestavy Opelu „Cosmo“, která dojela v čase 75:57. Třetí do cíle dorazil tým rodinné firmy AZ Pokorný za 77 hodin 52 minut. OHMC cíl.

Nebývá zvykem, aby se vrcholoví manažeři firem sami zúčastnili sportovních klání, která sponzorují. Zejména, pokud nejde o golf, ale o „něco“ namáhavější sportovní odvětví. Pavel Šilha – generální ředitel společnosti Opel C&S je však výjimkou – mezi jeho hobby patří cyklistika. Již v loňském roce vedl jako kapitán tým Opelu k vítězství v úvodním ročníku závodu, který „přivedl na svět“ známý hand-biker Heřman Volf ze sdružení Cesta za snem. Tehdy se přihlásilo osm sestav, ale z Trojmezí u Aše jich odstartovalo šest. Letos vyjelo na trasu o čtyři stovky kilometrů delší 29 mančaftů!

Pavel Šilha.Slavnostní start proběhl v Praze na Staroměstském náměstí, ostrý start na Letné a účasnici měli možnost (a povinnost) projet tunelem Blanka do Holešovic (asfalt je perfektní, ale zatím je tam vlhko!), odkud se pokračovalo na sever od Prahy. „Loňský ročník ukázal, že tato akce má smysl. Ani na okamžik jsme neváhali a do cyklo handy maratonu šli jako sponzor znovu. Od samého počátku jsme stáli u přípavy letošního ročníku a výsledek výrazně předčil naše očekávání. Vždyť jen slavnostního zakončení na pražské Ladronce se zúčastnilo přes pět tisíc lidí! S takovým zájmem se většinou nesetkává ani ligový fotbal. Byli jsme svědky mimořádného zájmu o Opel Handy Cyklo Maraton – oficiální stránky závodu navštívilo během pěti dnů přes 270 000 návštěvníků. S rozsahem akce korespondovalo široké mediální pokrytí. Přitom jde teprve o druhý ročník. Stojíme vlastně na začátku a již dnes se můžeme těšit na další ročník,“  říká  říká Pavel Šilha z týmu Opel „Enjoy“, který sice loňské prvenství neobhájil, ale čtvrtého místa v nabité konkurenci si všichni jeho členové, včetně autora těchto řádek, náležitě považují. 

Zdraví s hendikepovanými jeli pro další postižené

Pravidla OPEL HANDY CYKLO MARATONU, jsou celkem jednoduchá: Postavte si tým složený ze dvou, čtyř nebo osmi cyklistů, z nich nejméně jeden bude hendikepovaný, a projeďte co nejrychleji (limit byl stanovený na 111 hodin) řadu průjezdních bodů na trati dlouhé celkem 2222 km. Vše ostatní je už na vás – zvolte si vlastní taktiku střídání, najděte si nejpříhodnější cestu, sežeňte si doprovody… U zrodu OPEL HANDY CYKLO MARATONU stál Opel především proto, že myšlenka akce perfektně ladí s jeho programem komplexní podpory hendikepovaných zákazníků OPEL HANDYCARS.

OPEL HANDY CYKLO MARATON není jen o adrenalinu a trhání rekordů: Kromě toho, že v každém týmu jede nejméně jeden hendikepovaný sportovec, je každý tým také patronem jednoho konkrétního člověka krátce po úrazu. „Z vlastní zkušenosti vím, že nejtěžší pro čerstvého vozíčkáře je první rok po úrazu a návrat do normálního života. My, kteří jsme se už s hendikepem naučili žít, takhle bojujeme za ty, kteří se to teprve učí. Jde v první řadě o morální podporu a motivaci, co všechno se na vozíku dá zvládnout. V září se pak všichni sejdeme na Slapech, kde pro své „svěřence“ na vozících připravujeme zážitkový víkend v přírodě. Na něm se naučí orientaci a pohybu v terénu, vyzkoušejí si nejrůznější sporty, ale hlavně si ukážeme, jak důležité je kamarádství a pozitivní myšlení,“ říká Heřman Volf. Heřman Volf.

Vzhledem k tomu, že se závodu zúčastnili také „profíci“ – například Jirka Ježek, uvažuje pořadatel v souvislosti s příštím ročníkem OHCM o rozdělení kategorií – profi a hobby. Nebude sice lehké správně zařadit závodníky, kteří se vyskytují „na rozhraní“ těchto ostře definovaých kategorií, ale realistická kritéria pro posouzení se jistě podaří najít. Například: Profi = registrovaní závodníci do 39 let. Hobby: neregistrovaní + registrovaní závodníci 40+. 

Výsledky a další podrobnost najdete na www.111hodin.cz

Manfred Strnad