Již první generace modelu Meriva německé automobilky Opel proslula „hrátkami“ s úpravou vnitřního prostoru. Systém sklápění zadních sedadel do podlahy FlexSpace se natolik osvědčil, že ho přejal a zdokonalil i současný model. Nová generace Merivy je ovšem o poznání větší než předchůdce – protáhla se o 24 cm a díky delšímu rozvoru získala podstatně více místa vzadu i objemnější zavazadlový prostor. Dozadu se nastupuje protisměrně otevíranými dveřmi – Flex Doors je unikát, ale nikoli automobilová novinka. Podobně se nastupovalo do některých luxusních modelů meziválečné éry. Otevírat dveře tímto způsobem je dnes neobvyklé, ale v každém případě se dozadu nastupuje pohodlněji. Pro cyklisty nabízí Meriva další jedinečnost – nosič kol FlexFix zabudovaný v zadním nárazníku. Díky němu vyřešíme převážení dvou kol poměrně jednoduchou manipulací, aniž bychom ukrajovali prostor v zavazadelníku.
Design Merivy jednoznačně odkazuje na praktičnost vozu, přesto si jeho tvůrci dali záležet na originálním pojetí. Nejde jen o protisměrně otevírané zadní dveře. Nekonformní auto z Merivy vytvářejí také například zajímavě řešené boční linie. K originalitě vozu přispívá i osobité ztvárnění přístrojové desky – mimochodem z velmi kvalitních materiálů a příkladně zpracované. Ovládacích tlačítek na středové konzoli je tradičně poměrně hodně, ale orientace v nich je otázkou krátkého zvyku. Celkově působí Meriva uvnitř ještě hodnotněji než navenek. V testovaném voze k tomu přispěla i příznivě tvarovaná sedadla s příkladným bočním vedením, které jsou vzhledem k dynamické motorizaci některých verzí plně na místě.
Opel Meriva patří do kategorie MPV, u které by se dalo ledacos odpustit v oblasti jízdních vlastností. Tento model se přesto řídí stejně příjemně a snadno ovládá jako klasické nízké vozy. K K téměř neutrálnímu chování Merivy v zatáčkách přispívá i optimálně dlouhý rozvor. Mnohé z jízdních vlastností naznačují krátké převisy karoserie a „kola v rozích“. Na Merivě jsme ocenili jak je „pevná v bocích“. V průběhu testu jsme navzdory vyšší karoserii nezazanamenali žádné přehnané náklony v zatáčkách ani ve vyšších rychlostech. Tvrdší odpružení považujeme vždy za výhodu a tedy i v této kategorii. Někomu však může vyhovovat měkčí naladění podvozku – řekněme v „kočárovém stylu“. Dříve se tomu říkalo pohodlné pérování. Někomu se z takového pohodlí ovšem dělalo špatně ve stylu mořské nemoci. Od kolíbajících se aut naštěstí upouští dokonce i francouzská konkurence v minulosti tradičně zaměřená na „pohodlí“…
Testovaný vůz poháněla vznětová šestnáctistovka o výkonu 100 kW/136 k, který je na takový model více než dostatečný. O zátahu motoru svědčí hodnota 320 Nm maxima točivého momentu. Jeho značná část je k dispozici v širokém spektru otáček. S takto motorizovanou Merivou je radost zrychlovat. Pružnost motoru je příkladná. Při přejíždění reaguje Meriva s motorem 1,6 CDTI velmi hbitě. Testovaný agregát se systémem start/stop je vrcholem nabídky motorizací tohoto modelu. Výrobce umožňuje ještě volbu dalších dvou výkonových verzí vznětové šestnáctistovky a kromě toho ještě super úsporný malý diesel 1,3 CTDI (55 kW/75 k) i starší agregát 1,7 CDTI (81 kW/110 k) s automatickou převodovkou.
Za základní pohonnou jednotku Merivy považujeme osvědčenou benzínovou čtrnáctistovku o výkonu 74 kW/100 k. Tento motor najdeme v akční nabídce prvního stupně výbavy Selection již za 259 900 Kč. Další dvě vyrianty motoru 1,4 jsou přeplňované a dávají výkony 88 kW/120 k nebo 103 kW/140 k. Zejména se silnější verzí se umí Meriva odvázat výrazně nad obvyklý rámec MPV nižší střední třídy.
Přes vcelku elegantní design je Meriva především praktické rodinné auto splňující vysoké nároky na vnitřní prostornost. Ta se týká nejen dostatku místa pro cestující. Do Merivy se vejde i při plném obsazení poměrně dost zavazadel, její hlavní předností je ovšem variabilita vnitřního prostoru v situacích, kdy nepotřebujeme zaplnit všechna sedadla psažéry. Systém FlexSpace umožňuje kombinovat sklápění zadních sedadel do podlahy podle potřeby, což samozřejmě vyhovuje i při převážení jízdních kol. Meriva je přitom dostatečně vysoká, abychom si při nakládání dovnitř bicyklu nemuseli špinit ruce s vymontováním zadního kola z rámu a také sedlovka se sedlem může zůstat na svém místě. To všechno v situaci, kdy nehodláme využít FlexFix v zadním nárazníku, nebo vezeme více než dvě kola. Střešní nosič je tedy při cestování s Merivou téměř zbytečný. Dvě kola se vejdou na zadní nárazník a dovnitř při trojmístném obsazení další nejméně dva bicykly i se zavazadly pro všechny cestující…
Opel Meriva se v České republice prodává ve čtyřech stupních výbavy. Již ta základní Selection obsahuje bezpečnostní systémy včetně ESP a čelní airbagy a také například elektricky ovládaná přední okna a vyhřívaná vnější zpětná zrcátka. Volant je výškově i podélně nastavitelný, vozu nechybí ani asistent při rozjezdu do kopce a již základní výbava obsahuje systém sklápění sedadel FlexSpace. Vrcholná výbava se u automobilky Opel tradičně jmenuje Cosmo s širokou možností využítí tzv. „infozábavy“.
Technické údaje:
Motor: Vznětový přeplňovaný
Objem motoru: 1364 ccm
Výkon: 100 kW/136 k/3500 ot./min.
Točivý moment: 320 Nm/2000 ot./min.
Převodovka: manuální šestistupňová
Maximální rychlost: 196 km/h
Zrychlení 0-100 km/h: 10,3 s
Délka/šířka/výška: 4,288/1,812/1,615 m
Rozvor: 2,644 m
Zavazadlový prostor: 400 – 1500 l
Hmotnost dle výrobce: 1361 – 1518 kg
Max. hmotnost bržděného přívěsu: 750 – 1300 kg
Objem nádrže: 54 l
Spotřeba dle výrobce: 6,7 l/100 km
Spotřeba v testu: 7,3 l/100 km
Cena od (1,4 benzín 74 kW/100 k): 341 900 Kč (akční 259 900 Kč)
Cena testované motorizace od: 465 900 Kč (akční 392 900 Kč)
Manfred Strnad Foto: autor