S podzimem vypouští automobilka Opel do světa inovovaný model Zafira Tourer. Je to přesně ten pravý čas zaměřit se na stávající a osvědčený model, který lze získat s velkými slevami. Pro cyklisty má ještě další podstatné kouzlo – do nárazníku zabudovaný nosič kol FlexFix. Testovaný Opel Zafira Tourer svou praktičností, kvalitou a v neposlední řadě nadčasovou elegancí rozhodně nepatří do starého železa. Může se zdát, že automobily kategorie MPV mají svá nejlepší léta rozmachu za sebou a začínají je vytlačovat módní SUV. Tenhle trend však dává smysl jen tehdy, pokud často využíváte pohon 4 x 4. Ten je společně s vyšší světlostí v zásadě jedinou výhodou vozů SUV oproti kategorii MPV. Už vůbec žádný praktický smysl nedává, pokud si pořídíte SUV s pohonem kol jen jedné nápravy. Pokud vám jde především o vnitřní rozměry a jejich praktické a variabilní využití, vozy MPV kategorii SUV stále převyšují. 

Opel Zafira TourerOpel Zafira Tourer patří svými rozměry do střední třídy vozidel kategorie MPV. Jeho konstruktéři se trefili přesně do mezery mezi velká MPV, které reprezentují například modely Sharan a Galaxy, a menší velkoprostorové vozy, ke kterým patří třeba Meriva nebo C-Max. Svou délkou 4,65 m i odpovídající šířkou se Zafira Tourer v zásadě vyrovná větší konkurenci, ale současně patří mezi auta, se kterými se nerozpakujeme vjet do přeplněných center měst. Tento opel stále ještě patří mezi vozy s „lidskými“ rozměry, se kterými je parkování o poznání příjemnější než s velkými auty blížícími se svou délkou pěti metrům.

Vnitřní variabilita

Zafira Tourer je mimořádně praktická především uvnitř. Testovaný vůz poháněný dvoulitrovým turbodieselem CDTI o výkonu 125 kW/170 koní v nejvyšší výbavě Cosmo disponoval třetí řadou sedadel, což samo o sobě dokládá jeho velké vnitřní rozměry. Záležet si tvůrci Zafiry dali na variabilitě interiéru kabiny, jak je ostatně u této značky tradičně dobrým zvykem. Vzpomeňme na menší model Meriva, který už od své první generace udivoval vnitřním prostorem a jeho variabilitou. Nabyté zkušenosti tvůrci nejnovější generace Zafiry zúročili tak, že je samozřejmostí absolutně rovná plocha základního uspořádání zavazadlového prostoru, do něhož se jednoduchým manévrem zapustí sedadla třetí řady. To samé lze učitinit i se samostatně sklopitelnou trojicí sedadel druhé řady. Výsledkem je přizpůsobení kabiny specifickému počtu cestujících. Vzadu je také možné vytvořit „letiště“, na kterém v případě potřeby pohodlně přespí i trojice dospělých. Netřeba zdůrazňovat, kolik se tam vejde kufrů a tašek…

Opel Zafira Tourer je však prostorná nejen vzadu, ale přináší velkorysý prostor i pro svého řidiče a předního spolujezdce. Výhled z vozu je Zafira Tourer s integrovaným nosičem kol.jednoduše skvělý! Vyšší posaz řidiče přispívá k jeho příjemnému pocitu bezpečí a nadhledu, jaký u klasického nízkého auta poznat nemůžete. Ergonomie Zafiry je umírněná. To znamená, že Opel v tomto modelu upustil od přebytečného množství tlačítek. Takhle je to tak akorát. Brzy se naučíte intuitivně ovládat všechno potřebné.

Nadbytek síly

Energii testovanému vozu dodával vznětový agregát 2,0 CDTI, který po inovaci dosahuje snad až přebytku výkonu – 125 kW/170 k. Sama za sebe hovoří maximální hodnota točivého momentu 400 Nm, která je dostupná již od 1750 otáček. Zafira po svém řidiči téměř vyžaduje vyšší než předepsané rychlosti. Jet stotřicítkou po dálnici znamenalo nasadit páky velké sebekontroly. Na takové „loudání“ není agregát o výkonu 125 kilowattů stavěný. V průběhu testu stačilo jen trochu „polechtat“ pedál akcelerátoru a ručička tachometru se zakrátko přehoupla přes číslici 170. Jako rozumná volba se tedy jeví o něco slabší varianta pohonné jednotky – 1,6 CDTI o výkonu 100 kW/136 k, přičemž určitě není od věci zabrousit do hájemství benzínových agregátů – Opel tuto „disciplínu“ tradičně ovládá. Určitě nezklame benzínové turbo objemu 1,4 l (103 kW/140 k). V obou případech ušetříte oproti dvoulitrovému dieselu desítky tisíc a když si odpustíte automatickou převodovku (v testovaném voze) jako zbytečný luxus, rázem cenu stále ještě velmi dobře vybavené Zafiry Tourer stlačíte k hranici pěti set tisíc korun, což na tak velký a praktický vůz není vůbec špatné.

Pracoviště řidiče. Jestliže Zafira Tourer pádila po dálnici jak splašená, ještě jsme si neřekli, jak se chová v zatáčkách. Zatímco na rovné silnici sviští s bravurní suverenitou, do zatáček jsem se pouštěl opatrněji – zejména v úsecích s výmoly či asfaltovým „vlnobitím“, které nás zhusta sužuje i na kole. Zafira není příliš stavěná na typicky česky rozbité silnice. Karoserie se na sérii krátkých nerovností trochu rozhoupe do stran. Také na příčných zvlněních se vůz pohupuje trochu jako loď. Od kol se naštěstí neozývají žádné hlasité rázy a Zafira obstojně drží zvolenou stopu i v ostrých zatáčkách. Řešení? Připlatit si za adaptivní podvozek. Je výrazně levnější než třeba automatická převodovka.

Resumé

Opel Zafira je elegantní velkoprostorový vůz s velkorysým vnitřním prostorem Zavazadlový prostor.a skvělou variabilitou interiéru. Na výběr dává z několika vznětových i zážehových pohonných jednotek s výkony od 88 kW/120 k až po 147 kW/200 k. Testovaný vůz poháněný turbodieselem (125 kW/170 k) se ukázal jako výkonově „přebujelý“, čemuž odpovídala i spotřeba po týdenním testu: 6,8 l/100 km. Velmi praktický se ukázal z nárazníku výsuvný nosič kol FlexFix, který v základní verzi převeze dvě kola, v rozšířené až čtyři. Nejvyšší výbava Cosmo je spojená s řadou luxusních a po hříchu mnohdy zbytečných doplňků. Mezi postradatelné prvky patří i šesté a sedmé sedadlo třetí řady. I velmi dobře vybavený Opel Zafira Tourer (výbava Enjoy) se dá pořídit za cenu kolem pěti set tisíc korun.

Technické údaje:                              Opel Zafira 2,0 CDTI           

Motor:                                                          přepl. vznětový 4válec       

Zdvihový objem:                                         1956 ccm         

Výkon max.:                                               125kW/170k/3750 ot.                                                                                                                                                                              

Točivý moment max.:                                 400 Nm/1750 – 2500 ot.

Max. rychlost:                                              205 km/h                            

Zrychlení 0– 100 km/h:                              10,1 s

Spotřeba dle výrobce:                                  5,8 l/100 km           

Spotřeba v testu:                                          6,8 l/100 km         

Převodovka                                                   6st. automatická             

Délka/šířka/výška:                                         4,656/1,928/1,685 m     

Rozvor:                                                          2,760 m    

Zavazadelník:                                                650 – 1860 l

Cena od (1,4 benzín – 88 kW):                     427 900 Kč

Cena test. motorizace od:                              636 900 Kč

Text a foto: Manfred Strnad