Kolumbijský vítěz italského Gira a španělské Vuelty se vložil do diskuse ohledně vhodnosti diskových brzd na silničních kolech. Jeho názor je jednoznačný: považuje je za nebezpečné, hlučné, zbytečné a kontraproduktivní. Debata se rozproudila při etapovém závodě v Abu Dhabi. Třiadvacetiletý velšský člen týmu Sky (a olympijský vítěz ze stíhacího závodu loni v Riu) Owain Doull tvrdil po prvním etapě, že mu kotouč rozřízl tretru a poranil ho na noze.
„Používáme kola značky Canyon a máme k dispozici verzi s kotoučovými brzdami, ale podle mého názoru bychom na těchto kolech neměli závodit,“ svěřil se Nairo Quintana novinářům v Abu Dhabi. „Zaprvé, nebrzdí zase tak dobře, jak bychom čekali. Za další, když jedete v pelotonu, je to hodně hlučná jízda. Kotouče skoro pořád někomu vržou! Kolo je méně aerodynamické a taky podstatně těžší,“ postěžoval si Quintana. „Ve stočlenném pelotonu představují diskové brzdy opravdové nebezpečí. Jsou vhodné pro turisty, kteří jezdí sami, nebo v malé skupince se dvěma, třemi přáteli, a dávají pozor, ale profesionální cyklistický závod je úplně něco jiného,“ tvrdí Quintana, který si podobně jako i jiní jezdci myslí, že klasické brzdy jsou dostatečně funkční a nepotřebují tedy za sebe náhradu v podobě jiného systému. „Současné brzdy fungují velmi dobře. Nikdo si na ně nestěžuje. Jsou lehčí a brzdný efekt dávkujete mnohem přirozeněji,“ upozorňuje kolumbijský vrchař.
Mezinárodní cyklistická unie – UCI – povolila kotoučové brzdy v loňském roce. Od té doby byly zaznamenány dva případy poranění v souvislosti právě s tímto typem brzd. Loni v dubnu utržil šrám španělský jezdec Movistaru Fran Ventoso. Čerstvý případ se stal nedávno v Abu Dhabi. Objevují se však názory, že za poraněním Owaina Doulla může stát jiná příčina. UCI svůj pokus zavést kotoučové brzdy po zranění Ventosa nejprve pozastavila, ale s nástupem nové sezony je opět povolila navzdory odporu CPA – Asociace cyklistických profesionálů. Její reprezentant Adam Hansen sdělil webu CyclingNews, že Doullovo zranění by mohlo odstartovat novou diskusi na téma vhodnosti kotoučových brzd v silničních závodech. Hansen si nicméně myslí, že se v přístupu UCI a výrobců nic podstatného nezmění, dokud někdo nepřijde kvůli „kotoučovkám“ o život.
Text: PelotonSport Foto: archiv