V loňském roce se horolezec Radek Jaroš zúčastnil společně se svým kamarádem Martinem Koukalem výpravy redakce časopisu Peloton po stopách Tour de France. Svou fyzickou kondici osvědčil při dlouhém stoupání na Galibier i na mnohem prudším kopci směřujícím k horskému středisku Alpe d´Huez. Cyklistika v savojských Alpách se mu nepochybně zalíbila, nicméně se letos k tomuto sportu obrací zády. Vlastně tak učinil již v loňském roce, když se v červenci nechal pokousat od sousedovic psa (!), aby se vyhnul účasti na projektu Opel Handy Cyklo Maraton. Štafetovému závodu kolem České a Slovenské republiky se vyhýbá i letos! Výmluvou mu je „jakási Koruna Himálaje“, kterou chce najít na hranicích mezi Pákistánem a čínskou autonomní oblastí Sin-ťiang. Příroda v těch místech vyzdvihla druhý nejvyšší vrchol Země – K2 – horu vysokou 8611 m. Protože má Radek na kontě horolezeckých úspěchů ostatních 13 osmitisícovek a zbývá mu jediná, nedokázal odolat vcelku logické pohnutce vyšlhat i na tu svou poslední a dosud nezdolanou velehoru.
„O K2 jsem se pokoušel už čtyřikrát – a zatím mne nahoru ještě nepustila. Myslím ale, že jsme se s K2 už trochu poznali a teď už vím, kudy a jak na ni,“ věří si Radek Jaroš. Do Krakoramu se vydal v sobotu 7. června a jak už to u horolezců občas bývá – trochu oklikou – konkrétně přes Andy. Jihoamerické pohoří využije k aklimatizaci. Radek naposledy okusil šplhání po nejvyšších stěnách planety v roce 2012, kdy zdolal svou třináctou osmitisícovku – obávanou Annapurnu (8091 m). Výstup ho stál dva roky trápení s omrzlými prsty u nohou a chození po doktorech. Lékaři mu postupně ořezávali jeden článek za druhým. Kdykoli jsme se potkali, bylo ho o něco méně. Nemohl jsem si odpustit poznámku – Radku, na kole by se ti to nestalo! Ale horolezci jsou tvrdé palice, takže Radek jede zase – ne do Himálají, ale do sousedního Karakoramu, kde však hodlá nalézt tu výše zmíněnou „Korunu Hámálaje“. Přejme mu, ať se mu podaří zkompletovat sbírku a stát se prvním českým horolezcem, který stanul na všech 14ti vrcholech Země vyšších než 8000 metrů!
S chutí za něj letos opět zaskočím v týmu Opel C&S na Opel Handy Cyklo Maratonu. Podrobnosti o této charitativní sportovní akci vymyšlené a ve spolupráci s automobilkou Opel realizované handbikerem Heřmanem Volfem najdete na stránkách www.111hodin.cz
Před i v průběhu závodu můžeme sledovat zprávy o Radkově osudu na K2 na jeho webových stránkách www.radekjaros.cz. Ke zdolání K2 bude potřebovat fyzickou kondici, za kterou vděčí především cyklistice. V tréninkovém procesu mu také pomáhají vozy Opel, díky nimž má možnost vyjíždět do cyklisticky zajímavých oblastí, protože kolem domovského Nového města na Moravě už projel všechny okolní silnice i bikové terény nejmíň stokrát! Radek si vyzkoušel kouzlo elektromobilu Ampera, pak se posadil za volant Insignie Sports Tourer, ale nakonec natrvalo zakotvil v Zafiře Tourer – a vzhledem k pořádným porcím kilometrů, které každoročně natočí, má už druhou: „Zafira Tourer je na hromady mých lezeckých krámů, které pořád tahám s sebou, jako dělaná. Navíc se mi moc líbí její nosič kol FlexFix schovaný v zadním nárazníku. Bez horského kola se téměř nehnu,“ přípomíná horolezec. Přímo pod K2 jej bude doprovázet i tým filmařů, kteří o něm připravují film a o situaci bude přímo z base-campu pravidelně informovat Radiožurnál Českého rozhlasu prostřednictvím moderátorky Lucie Výborné.
Podporou Radka Jaroše Opel navazuje na tradici partnerství se špičkovými osobnostmi ze světa sportu – dlouhé roky byl například jedním ze „sportovních ambasadorů“ německé automobilky Reinhold Messner, zřejmě nejuznávanější horolezec všech dob – a první držitel Koruny Himálaje.
Osmitisícovky Radka Jaroše:
Mount Everest (8848 m) – 1998,
Kančendženga (8586 m) – 2002
Broad Peak (8047 m) – 2003
Cho Oyu (8201 m) – 2004
Šiša Pangma (8046 m) – 2004
Nanga Parbat (8125 m) – 2005
Dhaulagiri (8167 m) – 2008
Makalu (8463 m) – 2008
Manaslu (8162 m) – 2009
Gašerbrum II (8035 m) – 2010
Gašerbrum I (8068 m) – 2010
Lhotse (8516 m) – 2011
Annapurna (8091 m) – 2012
K2 (8611 m) – ?
Manfred Strnad Foto: Opel C&S, Michal Sváček