V automobilovém průmyslu se střetávají, ostatně jako i v jiných oborech, dva základní principy. Evoluce versus revoluce. V technické oblasti nepochybně vítězí razantní pokrok. V designu je však v tomto směru na místě opatrnost. Některé značky předvádějí tvarové „veletoče“ a ne vždy s nimi uspějí. Jiné automobilky sázejí spíš na jemné proměny osvědčeného. Mezi takové patří Subaru, jehož model Forester je stálicí sféry 4×4, tedy aut s pohonem čtyř kol.

Současná – čtvrtá generace Forestru se nachází v pátém roce své existence. Příští generace již „klepe na dveře“, což svádí k myšlence o vyčkání na nový model. Zkušení motoristé ovšem vědí, že nejlepší auta jsou ta, která prošla několikaletým vývojem – prostě postupným vylepšováním. Téhle osvědčené politiky se drží Subaru i nadále. Sázku na evoluční charakter dokládá ostatně i podoba Foresteru modelového roku 2019.

Můžete se o tom přesvědčit zde: https://www.subaru.com/vehicles/forester/index.html

Uživatelsky nejspolehlivější ovšem bývají právě auta v závěrečných fázích svých výrobních cyklů. Pojďme se podívat na to, jak japonská automobilka Subaru „vymazlila“ současnou generaci svého Forestra – Lesníka v konkrétním provedení modelu Forester ES Executive Lineartronic s bezstupňovou automatickou převodovkou.

Výhled a prostornost

Již zvenčí je jasné, že vás Forester neomezí v pohodlném usazení za volantem, na sedadle spolujezdce, či vzadu, kde je také opravdu místa dost. Za sebe si v pohodě sednou i nadprůměrně vysocí pasažéři. Velkorysý je Forester i v příčném směru. Rozhodně nehrozí, že byste na postu řidiče svým pravým loktem museli bojovat s levým předloktím svého spolujezdce. Kabina působí jednoduše, přesto elegantně a nezklame vás ani použitými materiály. Palubní deska má sice k revoluční moderně daleko, ale právě v tom tkví její půvab. Všechno intuitivně najdete na svém místě. Opět je třeba vyzdvihnout kvalitu použitých materiálů. Kabina Foresteru je příjemné místo i díky vyladění sedáků a opěradel, které se jen tak neprosednou ani při delších cestách.

Infotainment Starlink není sice nejnovější, ale svoje funkce plní velmi dobře a opět je třeba pochválit intuitivnost jeho ovládání. Řidiče i ostatní cestující potěší velké kruhové ovladače ventilace, příjemné výplně dveří a vyhřívané sedačky i vzadu nebo možnost nastavení sklonu jejich opěradel. Z Forestera je velmi dobře vidět na všechny strany – prosklení minimalizuje mrtvé úhly šikmo vpřed i dozadu.

Do kufru se dostanete elektrickým otevíráním, které by však mohlo být rychlejší. Zavazadlový prostor má praktický pravidelný tvar. Po sklopení zadních opěradel vznikne ložná plocha s malých schodem – v tomto směru se Forester modelového roku 2019 polepší – v kufru vznikne po úpravě zcela rovné „letiště“. Zavazadelník Forestra je v každém případě díky svému pravidelnému tvaru skvěle využitelný. Základní objem 505 litrů je zcela dostatečný pro běžný rodinný náklad na víkend a třeba i delší dovolenou. Dobrou vychytávkou je sklápění opěradel druhé řady jednoduše táhlem ze zavazadelníku. Do Forestera snadno umístíme horské kolo, stačí nám k tomu jednoduše odmontovat přední kolo z rámu, jako v našem případě „devatenáctku“ KTM z osvědčené prodejny MKV – někdejšího úspěšného reprezentanta v cyklokrosu a držitele tři stříbrných medailím ze světových šampionátů Miloslava Kvasničky. Pokud bychom si dali tu práci, dostali bychom do kufru Forestera i tři bicykly… Forester nedisponuje v zadních opěradlech centrálním průvlakem na lyže, ty ale dovnitř snadno dostaneme i tak. Pokud je nechceme vozit na střeše… Opěradla se dělí v poměru 40:60, přičemž užší díl je na levé straně vozu.

Benzínové srdce

Testovaný Forester poháněl zážehový dvoulitr o výkonu 110 kW/150 k s maximem točivého momentu 198 Nm, který je k dispozici ve 4200 otáčkách. Tahle pohonná síla stačí k tomu, aby Forester mohl jet rychlostí až 192 km/h – v případě kombinace s bezstupňovou automatickou převodovkou Lineartonic, která doprovázela agregát testovaného vozu. Atmosférický dvoulitr (bez turba) je dnes v záplavě downsizingových motorů výjimkou – zejména v kategorii SUV. Práci s evolucí takového typu motoru si dává snad už jen Mazda – u některých modelů. Odměnou pro řidiče auta poháněného poctivou klasikou je hutný zvukový doprovod jízdy – zejména při prudké akceleraci. Při klidné jízdě se motor projevuje pohodovým „brumláním“. Bezstupňová převodovka nechává pohonnou jednotku Forestera pracovat vždy v ideálních otáčkách. Při klidné jízdě někde mezi 1500 a 2000 otáčkami za minutu. Její práci ani nepostřehnete. Pokud však Forestera plně naložíte, nebo se vydáte do kopcovitého terénu, v tu chvíli převodovka Lineartonic zařídí vytočení motoru typu boxer nad hranici čtyř tisíc otáček, což doprovází příslušná akustika. Z klidu se Forester rozjede k metě 100 km/h během 11,8 vteřiny. Není to tedy žádný sprinter, ale lenoch rozhodně také ne. Na předjíždění v běžném provozu jeho akcelerace a pružnost bohatě stačí.

Jízdní vlastnosti

S Foresterem nejspíš strávíte převážnou část svých kilometrů na silnici, kde dokáže suverénně projíždět zatáčky i vysokými rychlostmi – bez větších náklonů. Řidiče Foresteru doprovází při jízdě výrazný pocit jistoty a bezpečí. Přispívá k tomu i (navzdory výšce 173,5 cm a světlé výšce 22 cm) nízké těžiště. Síla atmosférického benzínového dvoulitru Forestera koresponduje s jeho naladěním. Podvozek s přehledem filtruje nerovnosti – zejména ty vystupující z asfaltu či polní cesty směrem vzhůru. Hrbolatý povrch českých okresech žehlí perfektně. Nerad má však výtluky a díry, tedy prohlubně, kterých je zejména v obcích (ach ty propadlé kanály! – umístěné většinou přesně ve stopě) požehnaně. Při propadu do takové pasti se ozve nepříjemná rána. Když cítíte, jak auto trpí, raději se takovým místům pečlivě vyhýbáte – prostě klasická česká kličkovaná… Ale buďme v klidu. Ministr dopravy Ťok nastínil plán…

Raději zpět k Foresteru, jehož kvality oceníte v českých poměrech ještě více než v civilizované světě zhýčkaném pěknými silnicemi. U nás je kategorie SUV nejen módou, ale vlastně i nutností. Tahle auta vydrží víc než klasická a v případě Foresteru to pochopíte hned, jak vyrazíte mimo zpevněné cesty. Už světlá výška 220 mm napovídá, že jméno Forester dala automobilka Subaru tomu modelu právem.V kategorii SUV je nadstandardní i jeho přední nájezdový úhel – 25 stupňů (běžně spíš jen 20) i zadní nájezdový úhel – 26 stupňů. Jízdním vlastnostem prospívá i systém X-Mode upravující charakteristiky protiprokluzu, brzd a rozdělení točivého momentu mezi čtveřici kol. Jde o elektronického pomocníka, který upravuje nastavení auta tak, aby za všech okolností kola nabídla co nejlepší trakci. Po jeho aktivaci se při jízdě neustále mění a upravuje nastavení stabilizace, ABS, ale také odezvy na plynový pedál i přesun točivého momentu mezi nápravy. Pomůže i se sjezdem kopců, což oceníte zejména při velkém sklonu na mokré trávě nebo v bahně, protože kola se neustále točí a nezablokují se.

Chlouba Subaru – EyeSight

Úplnou novinkou je u Forestera od modelového roku 2018 dvojice kamer asistenčního systému EyeSight, který se už osvědčil v jiných typech Subaru. EyeSight označuje Subaru jako „řidičovy druhé oči”. Jde o systém kamer neustále se dívajících před auto. Subaru totiž na rozdíl od ostatních značek nepoužívá radary, ale vše řeší právě jen kamerami. Díky tomu je auto schopné reagovat na spoustu situací dříve, jinak anebo lépe. Třeba i díky tomu, že rozpozná na autě před sebou rozsvícená brzdová světla a může na to reagovat rovnou, zatímco radar musí „čekat” až na změnu vzdálenosti. Kamery, stejně jako lidské oči, však může ovlivnit husté sněžení, silný déšť anebo mlha. Nejde ale jen o bezpečnostní systém, jde i o pomocníka. Umí číst dopravní značky, a samozřejmě umí také brzdit v případě, že řidič nereaguje na to, že se blíží k autu před sebou. Zdokonalením třetí generace EyeSightu je Lane Keep Assist, který dokáže aktivně udržovat Forestera v jízdním pruhu. Další novinkou je kamera v pravém zrcátku, která monitoruje prostor u pravého předního kola. Podle Subaru je to místo, kam z auta řidič běžně nevidí a proto mu pomáhá kamera. Její obraz se přenáší na druhý – menší displej ve zpětném zrcátku. Díky EyeSightu získal Forester nový volant. Prostřednictvím tlačítek na jeho ramenech se dají ovládat nejen multimédia, ale právě také jízdní funkce. Nově je tu adaptivní tempomat. Celý systém lze vypnout – pokud nechcete, aby vám „moc kecal“ do řízení.

Výbava a cena

Subaru Forester se na českém trhu prodává s možností volby ze tří pevně daných stupňů výbav – ACTIVE – COMFORT ES – EXEXUTICE ES. Základní model Forester Active lze s testovým benzínovým dvoulitrem pořídit za 700 000 Kč. V tomto autě vám budou na cestu svítit klasické halogenové světlomety, ale již druhý stupeň Comfort ES obsahuje aktivní natáčecí BILED světla s automatickým vyrovnáváním výšky. Dáte za něj 770 000 Kč. Testovaný vůz ve výbavě Executive ES stojí 990 000 Kč. Není to málo, ale v autě najdete všechno, co má moderní SUV mít – včetně panoramatického střešního okna (má ho i 2. stupeň výbavy Comfort ES). Subaru Forester lze v nejvyšší výbavě pořídit jen s automatickou převodovkou Lineartonic. U dvou nižších výbav lze volit mezi automatem Lineartronic a 6stupňovým manuálem. Uvedené ceny jsou za verze s manuální převodovkou, za automat se připlácí padesát tisíc. Současná „emisní revoluce“ vyřadila ze hry naftový agregát, který momentálně není v nabídce a je otázka, jestli v budoucnu bude. U Forestera lze tedy jako pohonnou jednotku získat jen benzínový dvoulitr – v atmosférickém provedení o výkonu 110 kW/150 k nebo s přeplňováním (177 kW/240 k). S tímhle motorem můžete Forestera pořádně prohnat. Rychlostní maximum: 221 km/h. Zrychlení: 7,5 vteřiny z klidu na sto. Takto motorizovanou verzi označuje Subaru jako 2,0 XT SPORT Lineartronic a stojí přesně o sto tisíc korun více než testovaný vůz se slabším dvoulitrem.

Závěrečné hodnocení

Forester je třetím automobilem značky Subaru, které jsme během letošního podzimu testovali – po modelech XV a Levorq. Z této trojice je nejen nejužitečnější, ale také pocitově nejpříjemnější. Foresteru celkem sluší černá barva testovaného vozu, v nabídce jsou však i veselejší barevné tóny a pro zejména SUV příhodná elegantní a současně „outdoorová“ lahvově zelená, které bychom v případě tohoto modelu dali přednost. Subaru Forester je jedním z nejpraktičtějších SUV na trhu, protože to skvěle zvládá na silnici, ale i mimo ni. V nejnovějším modelovém roce navíc dostalo armádu aktivních i pasivních bezpečnostních asistentů, v jejichž čele stojí kamerový systém EyeSight. Týdenní test jsme dokončili s průměrnou spotřebou 9,4 l/100 km. Mimo Prahu v poklidné jízdě po okreskách si Forester řekl o 8,6 l/100, což není úplně málo, ale od tak robustního auta, jehož pohotovostní hmotnost převyšuje 1,6 tuny, tyhle hodnoty víceméně čekáte. Ona ta hmotnost úzce souvisí s bezpečností – zejména s masivními výztuhami, které však, jak doufáte, nejspíš nikdy neotestujete. Pokud však dojde k vážné nehodě, budete za ta „kila navíc“ hodně vděční.

Text: Manfred Strnad           Foto: autor