Kombinace sportovního auta „rallyového“ střihu s kombíkem a pohonem 4 x 4 není příliš obvyklá. Atraktivní určitě ano! Subaru Levorg v testované verzi GT-S s přeplňovanou benzínovou šestnáctistovkou o výkonu 170 koní a s automatickou převodovkou CVT k takovým vozům patří. Podvozek vychází z modelu WRX STI a k němu designéři a technici japonské značky přidali praktickou zadní část s velkorysým zavazadlovým prostorem. Když sklopíte zadní sedadla do absolutní roviny pohled do kufru vám hned prozradí, že tohle auto uveze spustu zavazavel – například hned několik kol najednou, aniž by se jeho posádka musela ve svém prostoru uskrovnit a museli jste kola vyvěšovat na střechu či jiný přídavný nosič.

Subaru Levorg měří na délku 4,69 metru, což je tak akorát, aby se s ním dobře jezdilo i na úzkých okreskách, přijatelně parkovalo v přeplněných ulicích měst a přitom uvnitř skýtalo komfortní prostor pro posádku i zavazadla. Levorgem nahradilo Subaru „zbytečně“ velký model Legacy praktičtějším kombíkem se sportovním podvozkem. V interiéru se nedají přehlédnout dárcovské geny „rallyového speciálu“ WRX STi. Je to příjemné místo k řízení auta. Klasická kaplička uprostřed palubní desky je stejně jako volant obšitá kůží. Veškeré kožené prvky jsou černé s modrým prošíváním, což vypadá efektně, ale nikoli příliš procovsky jako tomu občas bývá u jiných značek. Interiér je vkusně pojatý včetně krásné grafiky budíků v přístrojové kapličce. Moc dobře se také sedí v příplatkových sportovních sedadlech, které nabídnou skvělou oporu pro tělo.

                                                                   Výkon? Velmi uspokojivý …

Anatomická sedadla řidiče v zatáčkách skvěle podrží.

Pod kapotou Levorga pracuje přeplňovaný plochý čtyřválec dopovaný turbem objemu 1,6 l. Ten je spojený výhradně s bezstupňovou převodovku Lineartronic a posílá svou sílu dále všem čtyřem kolům. Výkon 125 kW/170 k v kombinaci s točivým momentem 250 Nm jsou pro tohle kombi více než dostatečné hodnoty. Pokud by na to přišlo, s Levorgem můžete dosáhnout rychlostí až 210 km/h. Jezdit se s ním dá za 7,5 l/100 km – samozřejmě s lehkou nohou. Když popustíte uzdu sportovnější vášni, spotřeba se pohybuje kolem 9 litrů. Pohon 4 x 4 obstarává viskózní spojka, která nikdy nerozepne ve prospěch pouze jedné nápravy. Díky tomu auto pořád pohání všechna čtyři kola a není zde zbytečná prodleva připojení pohonu – Levorg nemá symetrický pohon všech kol s mezinápravovým diferenciálem, to variátorová převodovka neumožňuje.

Subaru Levorg je především auto na kvalitní silnice. Zvládne i jízdu mimo ně, pokud jsou cesty upravené.

Hned zpočátku je třeba si říct, že je sportovní podvozek hodně „ostrý“ – v zatáčkách vás podrží i ve velkých rychlostech – prakticky bez náklonu. Pocitově jedete jako po kolejích. Sdílená platforma a majoritní podíl karoserie z WRX STi znamená vynikající torzní tuhost i ta přispívá ke sportovním jízdním vlastnostem Levorga. Řízení je efektivně přesné a příznivě strmé. Na povely řidiče auto reaguje okamžitě. Také díky do ruky dobře padnoucímu volantu je jízda s Levorgem skutečné potěšení. Jako celek je Levorg dokonale sladěný.

Daní za jízdní zážitky s Levorgem je nízká světlá výška – kvůli ní a také kvůli nízko posazenému přednímu nárazníku si musíte dát pozor při přejíždění nerovností, kterých se na českých silnicích vyskytuje – žel – víc než dost … Levorg je především skvělé auto na kvalitní silnice a navzdory permanentnímu pohonu 4 x 4 se nehodí do terénu. Pohon všech kol plní v tomto modelu především funkci bezpečné jízdy. Na „cesty- necesty“ má Subaru jiná auta – například již testovaný typ XV a především osvědčeného „lesníka“ Forester.

                                                                        Safety First

Subaru klade v poslední době mimořádný důraz na bezpečnost – ambice Japonců směřují k pověsti nejbezpečnější automobilové značky na světě. V důsledku této snahy naplnili model Levorg systémy, o kterých byste ještě nedávno ani nesnili. Především jde o bezpečnostní systém EyeSight, který díky souboru kamer neustále snímá prostor před autem a v reálném čase na něj reaguje. Nejde samozřejmě o autonomní řízení, ale „pouze“ o jeho podporu. V případě nouze umí do řízení zasáhnout a to jak například brzděním před překážkou, tak například i udržením automobilu v jízdním pruhu. EyeSight komunikuje s adaptivním tempomatem, který je v nové generaci natolik vyspělý, že přestane brzdit při dojíždění pomalejšího vozu ve chvíli, kdy dáte levý „blinkr“. Systém tak ví, že vůz vidíte a že se ho chystáte předjet. Šikovné je i varování proti rozjezdu do pevné překážky. EyeSight vidí, že před autem něco stojí. EyeSight Monitor promítá na čelní sklo zelený, žlutý a červený pruh. Červený se týká funkce přednárazového systému, kdy se zjednodušeně řečeno před vozem něco objevilo a hrozí riziko srážky. Žluté varování znamená zásah do řízení nebo upozornění na opuštění jízdního pruhu. Zelená barva signalizuje fakt, že adaptivní tempomat je v činnosti a vidí pomalejší vůz vpředu. Pokud se blížíte k bílé čáře a neaktivujete „blinkr“, EyeSight zasáhne tím, že mírně stočí volant. Komu tohle „kecání“ do jízdy nevyhovuje, může systém vypnout …

                                                                      Kamery, a zase kamery

Vzadu se také sedí příjemně.

Vnitřní zpětné zrcátko funguje nejen jako běžné zrcátko, ale lze ho přepnout i na zadní kameru. V takovém případě se jeho funkce změní na displej, který zobrazuje situaci za autem díky kameře za zadním sklem. Toto řešení se hodí hlavně při plném naložení kufru až po strop. Kamera je schovaná za sklem, které se jízdou špiní, ale je v dosahu zadního stěrače, takže výhled je dobrý pořád. Zobrazení lze upravit – měnit lze kontrast, zoom, ale i výšku. Další obraz z kamery se zobrazuje také na displeji multimédií, jde o obraz z couvací kamery, která se aktivuje zařazením “R” na převodovce. V jedné chvíli tak mohou všechny tři displeje ukazovat záběr ze tří kamer. VLevorgu ale nenajdete parkovací senzory. Kdo je zvyklý na „pípání“, může si je nechat domontovat v rámci příslušenství.

Prostoru je dost …

V testu jsme naštěstí nemuseli zjišťovat, nakolik je účinný přednárazový systém. Pokud dojde na nejhorší, vůz spustí několik jeho fází. Řidiče je nejprve upozorněný akusticky a vizuálně, pak menším brzděním. Nakonec následuje plná decelerace. V případě nouzového brzdění a zásahu do řízení pomáhá systém Subaru také přibrzděním vnitřních kol, čímž se zlepší manévrovatelnost a zvýší šance na úspěšný vyhýbací manévr. A kdyby snad došlo na nejhorší, hodí se přidané výztuhy v předních dveřích coby další významný prvek bezpečnosti nového Levorgu.

Subaru Levorg je v zásadě rodinné kombi, jehož řidič si může užívat sportovní pojetí jízdy. Základní cena modelu je 725 000 Kč – se stejnou pohonnou jednotkou objemu 1,6 o výkonu 170 koní jako u testované verze GT-S. Rychlostní maximum je tedy vždy 210 km/h a zrychlení z klidu na sto během 8,9 vteřiny. Výrobce udává normovanou spotřebu 7,2 l/100 km v kombinovaném jízdním režimu. Na testovacím okruhu s podílem dálnice, okresek a jízdě po městě jsme se hodnotou 7,5 l tomuto údaji přiblížili. V rámci sportovněji pojaté jízdy je třeba počítat spíše s 9 litry. Do Levorga se základním objemem zavazadelníku 522 l se po sklopení zadních dělených sedadel (v poměru 40:20:40, objem 1446 l) vejdou při troše šikovnosti například tři bicykly a k nim i další množství bagáže.

Text: Manfred Strnad         Foto: autor