Japonská značka Subaru je všeobecně proslulá výrobou aut s pohonem 4 x 4 a také historickými úspěchy ve světovém šampionátu v rallye. V souvislosti s převozem kol vzbuzují na první pohled mimořádnou důvěru modely jako jsou Outback či Forester. Není však nesmysl požadovat podobnou službu od WRX STI? Vždyť to auto vypadá jako závodní speciál pro rallye a jeho výkon 221 kW/300 koní tento dojem jen umocňuje! Rovnou si řekněme, že není umění odvézt tři či dokonce čtyři kompletní kola v Outbacku, aniž bychom museli použít střešní nosič. Ale dokáže nás i s bicyklem přepravit na závod či jinou vzdálenější destinaci model WRX STI, o němž víme, že je vážným konkurentem i takového super sportovního vozu, jakým je Porsche 911?
Odborný tisk se shoduje v tom, že Subaru WRX STI nejnovější generace přenáší na běžné silnice podstatnou část prvků z rallye speciálů. Zkratka WRX nemá daleko k WRC, byť civilní verze nedosahuje tak impozantního maxima točivého momentu – 600 Nm. Na běžné silnici a v hustém provozu však má řidič co dělat, aby zvládl i 407 Nm, což je hodnota zajišťující zrychlení z klidu na sto během 5,2 vteřiny! Subaru WRX STI dokáže jet rychlostí až 255 km/h, tedy rychleji než vozy proslulých německých automobilek, jejichž modely zpravidla „zdobí“ rychlostní omezovače na hodnotě 250 km/h. Možná si na tomto místě řeknete – a k čemu mi taková rychlost je? Chci se ve zdraví dožít veteránského věku, nebo se místo toho zmrzačit či zabít v autě? Rychlosti blížící se zmíněnému maximu nelze samozřejmě doporučit a to dokonce ani na německé dálnici, kde bychom mohli tohoto tempa docílit bez konfliktu se zákonem. Zrychlení a enormní pružnost dvou a půl litrového přeplňovaného motoru však oceňujete za volantem Subaru WRX STI téměř neustále. A rychle si na tyto praktické a v provozu efektivní vlastnosti zvyknete!
Na začátku jsme si položili zdánlivě nesmyslnou otázku. Jak se může vejít kolo do auta pro rallye? Zejména pokud jde o silničku dospělého člověka. „Jedině snad do šroubečku rozmontované,“ vtipkoval jeden z mých kamarádů ochotných se vsadit, že celý bicykl se do Subaru WRX nevejde. Nevsadili jsme se sice o nic zásadního – jen o to, kdo tomu druhému vyčistí zabláceného „bika“. Prohrát sázku se ovšem nechce nikomu a tak jsem přistupoval k celé akci se zapůjčením modelu WRX STI s lehkou nervozitou. Ještě před převzetím vozu jsem do telefonu dopředu avizoval, že mi sice jde o poznání jízdních vlastností jedinečného auta, nicméně primárně mě zajímá jeho zavazadlový prostor! Stal jsem se nejspíš prvním z novinářů, který se nehrnul hned za volant, ale nejprve otevřel víko „kufru“ a jal se zkoumat útroby zavazadlového prostoru Subaru WRX STI.
V zásadě je to čtyřdveřové a pětimístné (!) auto typu sedan. Vchod do „kufru“ je tedy nízký a právě toho jsem se nejvíc obával. Když jsem však jednoduchým manévrem sklopil zadní dělená opěradla do téměř absolutní roviny, cítil jsem, že výhra sázky mě nemůže minout. Kolo jsem samozřejmě neměl ve chvíli prvotního seznámení z WRX STI u sebe, ale bylo jasné, že pokud se podaří „překonat první překážku“, tedy poněkud nízký průmět vchodu do „kufru“, dál už mě čeká jen pohodlné uložení celého bicyklu. Dokonce jsem se nechal unést ambiciózní myšlenkou, že ponechám přední kolo v rámu a bicykl „hodím“ dovnitř celý – „jak ho Pán Bůh stvořil“. To se nakonec o několik centimetrů nezdařilo, ale po rutinním odmontování kola z přední vidlice spolklo Subaru WRX silničku jako pověstnou malinu. Kolo s menším rámem než „56“ by se vešlo dovnitř bez jakékoli úpravy. Zavazadlový prostor Subaru WRX STI je po sklopení zadních sedadel natolik objemný, že společně s bicyklem dostaneme dovnitř i řadu dalších zavazadel. On totiž zavazadelník ještě před úpravou vykazuje objem plných 460 litrů.
Uložením kola a bagáže vůz samozřejmě přeměníme na dvoumístný. Subaru WRX STI však stejně nemá plnit úlohu rodinného vozu, byť obsahuje pět míst. Ta vzadu navíc vykazují tolik místa, že i dlouháni nemají problém s koleny zabodnutými do předních opěradel. To je další z paradoxů WRX STI. Jízdní parametry supersportu a k nim přidaná hodnota velkorysého prostoru na zadních sedadlech i v „kufru“. Subaru WRX STI je však navzdory právě popsaným bonusům především auto, které dokáže řidiče dostat do jiné zážitkové dimenze. Když jsem tankoval palivo, přitočil se ke mně majitel vedle stojícího mercedesu s řadou otázek, z nichž jedna zněla: „A dá se s tím vůbec jezdit civilně?“ Po pravdě řečeno dá, ale vyžaduje to pevnou vůli a kázeň. Jemně polechtáte akcelerátor a na okresce během okamžiku zrychlíte z osmdesátky na sto padesát. Tohle auto patří do rukou jen uvážlivým řidičům. V opačném případě se mění na strašnou zbraň! A to jsem se ještě pohyboval pouze v módu „Auto“, tedy nejmírnějším z hlediska akcelerace a pružnosti motoru. Nejuniverzálnější varianta je natolik ostrá, že většinu řidičů plně uspokojí. Vůz se symetrickým pohonem všech kol a trojicí diferenciálů nabízí ovšem ještě režim Auto +, kdy dojde k většímu sevření diferenciálu a tím i větší jistotě na kluzkém povrchu (doporučeno v zimě). Přepnutím do režimu Auto – získáme nejlepší agilitu a ovladatelnost na suchém povrchu. Specifikem je manuální nastavení, při kterém se „přelévá“ točivý moment mezi předními a zadními koly v poměru 41:59 až po pevné uzamknutí diferenciálu. Tento mód se nejlépe využije při automobilových soutěžích…
V každém případě je nutné si za volantem WRX STI zvyknout na strmé řízení vyžadující dost síly, tuhou spojku i řazení a zapomenout na vybudované zvyklosti při dávkování akcelerátoru. To zejména při popojíždění městem. Tahle disciplína je úplně nejnáročnější a vaši pravou nohu donutí k milimetrové citlivosti. V opačném případě nechá WRX řidiče „vycukat“ jako začátečníka v autoškole. Zejména jízdu na první a druhý převodový stupeň nemá tento model moc rád. Naštěstí je pružnost motoru tak velkorysá, že většinu nezbytných jízd městem „pobere“ trojka. Jinak je z chování WRX cítit, jak se těší, až necháte přeplněné ulice za zády a konečně mu dovolíte předvést své přednosti v serpentinách a zatáčkách okresek. Tam je (samozřejmě kromě rychlostních komunikací) doma. I ve vysokém tempu drží Subaru WRX STI stopu jakoby jel po kolejích. Žádný náklon ani při ostrém projíždění „vracečky“ o sto osmdesát stupňů, vzorné neutrální chování! Pokud máte zkušenosti s různými vylepšenými sportovními verzemi typu „RS“ a „STI“ jiných značek, za volantem WRX STI zjistíte, že tohle auto je navzdory kvalitám konkurence o třídu vyšší „level“. Odpovídá tomu i proti předchůdci zvýšená kvalita materiálů uvnitř kabiny. Stále jí sice nemůže konkurovat již zmíněnému Porsche 911 či jiným supersportům, ale jízdními vlastnostmi a výkony určitě ano. A za podstatně nižší cenu. Na okraj – tohle auto si nebudete pořizovat z úsporných důvodů, ale i při vcelku svižné jízdě se s ním dá jet pod deset…
Text: Manfred Strnad Foto: autor
Technické údaje:
Motor: Přeplňovaný 4 válcový benzínový typu Boxer
Objem: 2 457 ccm
Výkon: 221 kW/300 k/6000 ot./min.
Točivý moment: 407 Nm/4000 ot./min.
Max. rychlost: 255 km/h
Zrychlení 0 – 100 km/h: 5,2 vteřiny
Délka: 4,595 m
Šířka: 1,795 m
Výška: 1,475 m
Objem zavazadelníku: 460 l
Spotřeba – kombinace: 10,4 l/100 km – dle výrobce
Cena: 1 089 000 Kč