Japonské Subaru je dlouhodobě vnímané jako synonymum pro spolehlivá auta s pohonem 4 x 4. Díky neustále zdokonalovanému systému pohonu všech kol si vybudovalo pověst jisté exkluzivity. Neexistuje ve světě značka, která by měla s tímto typem aut větší zkušenosti. PelotonSport získal na prahu podzimu do týdenního testu model XV. Jeho druhá generace dostala k efektivní technice také výrazně atraktivnější „kabát“ než předchůdce. Subaru XV teď vypadá dravěji, ale agresivita jeho výrazu přitom nejde za hranici dobrého vkusu.

Subaru XV zvládne víc než jen polní cesty.

Subaru XV patří svou délkou 4,465 m do kategorie středně velkých SUV. Světlou výškou 22 cm a především stálým pohonem všech kol „nakukuje“ do sféry off roadů. Žádná SUV nedokáží v terénu tolik jako právě vozy značky Subaru. Tohle je známá a léty prověřená pravda. Nejde však pouze o jízdní vlastnosti v terénu, ještě důležitější je chování aut za ztížených podmínek na běžných komunikacích (déšť, sníh, ledovka …). V podmínkách České republiky se auta s vyspělým pohonem 4 x 4 uplatní řadu měsíců v roce, v některých oblastech i polovinu roku. Subaru XV je standardně vybavené systémem X-Mode, který ještě umocňuje vlastnosti stálého symetrického pohonu AWD. Standardní rozdělení hnací síly v poměru 60:40 na kola přední a zadní nápravy dokáže systém v případě potřeby změnit a napříkad při prokluzu předního kola okamžitě pošle víc síly dozadu. Systém X-Mode všechno ještě optimalizuje kontrolovanými zásahy do řízení motoru, pohonu všech kol, brzdové soustavy i dalších systémů. Výsledkem je zlepšení jízdních vlastností na kluzkých a nezpevněných površích.

Přístrojová deska XV je přehledná. Kombinuje se klasické ovládání s dotykovým displejem.

Hned při úvodním seznamování s XV si všimnete sympaticky sebevědomého výrazu přední masky, která však není přehnaně agresivní, jak tomu v případě automobilů řady jiných značek v poslední době (žel) bývá. Také pohledem na XV z jiných úhlů nabydete dojem, že designérům modelu se podařilo vytvořit esteticky vyvážené dílo. Robustní a přitom elegantní. Týká se to také interiéru s atraktivním prošíváním čalounění. Anatomicky tvarovaná sedadla řidiče i jeho spolujezdce příjemně „obejmou“, jejich tuhost je optimálně naladěná na dlouhé jízdy. Sedadlo spolujezdce však v prostřední výbavě (ze tří) Comfort testovaného vozu nejde výškově nastavit. V modelu XV byl ve vozech Subaru vůbec poprvé použit velký displej s úhlopříčkou 8 palců, základní úroveň výbavy Active je spojená se 6,5 palcovým displejem.

Interiér působí hodnotně díky kvalitě materiálů. Osobitost dodává oranžové prošívání sedadel i palubní desky.

Testované Subaru XV poháněla atmosférická benzínová šestnáctistovka typu Boxer o výkonu 84 kW/115 k – doplněná sedmistupňovou automatickou převodovkou Lineatronic. Tyhle hodnoty nevypadají příliš úchvatně, ale ne vždy nám čísla dávají správný obraz reality. XV se v testu projevovalo dostatečně svižně – byť zatížené maximálně dvěma osobami a jen lehkými zavazadly. Rychlostní maximum 175 km/h je naprosto dostatečné, i když spěcháte a výjimečně se potřebujete dostat na místo rychleji, než vám umožňuje dálniční limit. Subaru XV si ovšem především užijete na okreskách. Jejich zatáčky vykrouží precizně a navzdory vyšší stavbě i světlé výšce se přitom drží pevně v bocích – bez rušivých náklonů karoserie. Své stopy se zadní kola drží i v okamžiku, kdy v zatáčce najedou na nerovnost. Subaru XV se chová mírně přetáčivě, ale na tohle si rychle zvyknete.

Pokud přecházíte na atmosférickou šestnáctistovku například z dvoulitrového turbodieselu, musíte značně přehodnotit své jízdní návyky. Při předjíždění je nutné vzít v úvahu, že maxima točivého momentu 150 Nm dosáhne pohonná jednotka až při 3600 otáčkách. Je třeba nekompromisně šlápnout na plyn. Sedmistupňová automatická převodovka Lineatronic dokáže situaci vyhodnotit a adekvátně zareagovat. Nakonec přijdete tomuhle motoru na chuť. Při klidné jízdě dostanete jeho spotřebu hluboko pod sedm litrů na sto kilometrů. Týdenní test, kdy XV absolvovalo řadu kilometrů městem a ještě více jich odjelo svižným tempem po dálnici, vyústil v závěrečnou hodnotu 7,8 l/100 km.

Automobilka Subaru klade stále větší důraz na bezpečnost. V rámci té pasivní zvýšila tuhost karoserie o 40 procent proti předchůdci, což přináší nejen významné zlepšení bezpečnosti v případě kolize, ale tužší skelet se samozřejmě projevuje příznivě i v oblasti jízdních vlastností. Díky pevné karoserii a dalším atributům prokázaly specializované testy, že se XV v náhlých vyhýbacích manévrech chová jako výkonné sportovní vozy! Přitom jeho karoserie měří na výšku 159 cm (se střešními ližinami 161,5 cm).

Po sklopení zadních sedadel je místa dost i pro kola.

Součástí bezpečnostní výbavy je kromě všech běžných systémů také například kolenní airbag už v základní výbavě a především adaptivní tempomat Eye Sight – pýcha Subaru. Dvoukamerový systém umístěný ve zpětném zrcátku například varuje před opuštěním jízdního pruhu a také před hrozící kolizí a sám upravuje rychlost vozu. Když Eye Sight zjistí nevyhnutelnost čelního nárazu, začne automaticky brzdit. Pozná, když situace není až tak vážná, a stačí pouze regulovat škrticí klapky v motoru. Systém Eye Sight vás umí třeba také upozornit, když na křižovatce poněkud „zaspíte“ a měli byste se už rozjet. Je to chytré zařízení, ale ne každému vyhovuje neustálé pípání, když se blíží k bílé čáře, proto je ho možné vypnout …

Subaru XV je v zásadě rodinné auto s průměrně velkým základem zavazadlového prostoru (385 l), který lze ovšem sklopením zadních sedadel zvětšit na 1310 l. Vzniká tím téměř rovná ložná plocha. Do kufru je pak bez problémů možné umístit – položit horské či silniční kolo. Stačí přitom jen vyndat přední kolo z rámu. Pokud chceme kolo postavit na výšku, je třeba snížit sedlo, případně vyndat sedlovku z rámu. Střešní ližiny samozřejmě umožňují instalaci nosiče. Jestliže je model XV definovaný jako rodinné auto, ještě víc k němu sedí mladý aktivní pár, který se rád toulá cestou – necestou. V základní výbavě Active lze Subaru XV pořídit už za akčních 530 000 Kč! Přitom dostanete vyspělý pohon 4 x 4 a všechny bezpečnostní systémy včetně Eye Sight. Také kvalitní materiály příjemného interiéru. Na cestu si posvítíte „starými dobrými“ halogeny, ale ve voze i pohodu naladíte automatickou klimatizací (u vyšších výbav – duální). Subaru XV vyjíždí už ve své základní verzi na elegantních „sedmnáctkách“ z lehké slitiny. Ovládání všech oken je elektrické, vpředu s automatikou. Součástí základního provedení jsou také například rozmrazovače stěračů a další vymoženosti, které u jiných automobilek bývají až za příplatek. U Subaru si ovšem podobně jako u některých dalších japonských značek musíte vybrat ze třech dopředu daných výbavových sestav.

Text: Manfred Strnad                Foto: autor