K váhovému limitu silniček – 6,8 kg – se nedávno nelichotivě vyjádřil Tom Boonen slovy: „Turisti mohou používat kola čtyři a půl kila lehká, ale my se musíme dřít s téměř sedm kilo těžkými bicykly.“ Současný váhový limit platí podobně jako většina technických pravidel UCI od roku 1997, kdy vešla v účinnost tzv. Luganská charta, podle které se cyklistika stále řídí. „Chápu, proč byl váhový limit před léty takto nastaven, ale technologie od té doby pokročily,“ říká nadějně Brian Cookson. Limit 6,8 kg má tedy namále, ale vše je zatím ve stádiu prvotní myšlenky na změnu. Komu by nejvíc prospěla je zřejmé. Pokud by se váhový limit zřetelně snížil, jen málokdo by se spokojil se svým starým a těžkým strojem. Trh se silničními koly by dostal nový impuls podobně jako „29“ rozhýbaly ustálené pořádky ve sféře MTB…
Těšit se může i Tom Boonen, který možná ještě během své kariéry zažije pětikilové závodní kolo. Mistr světa z roku 2005 (zatím) plánuje ukončit kariéru po sezoně 2016. Jestli se do té doby UCI rozhoupe je však otázka. „Dnes je velmi snadné vyrobit kolo váhy 6,8 kg. Nechtěl bych ale limit úplně zrušit. Velmi důležitá je síla materiálu a nechci se dožít situací, kdy budou kola pod závodníky praskat. Už tak máme zraněných po pádech dost a dost,“ upozorňuje president UCI.
„Na tuto problematiku se nejprve důkladně podíváme z pohledu pevnosti rámů a kol a zjistíme kolik ta nezbytná pevnost vlastně váží,“ vysvětluje Cookson. Z jeho logických slov ovšem vyplývá, že nová technická pravidla by měla spíš řešit limit pevnosti a nikoli váhy. Nedá se však čekat, že v platnost vstoupí pouze určitý pevnostní limit bez ohledu na váhu – nepochybně by to cyklistiku enormě prodražilo a řadu (ne li většinu) výrobců hendikepovalo. „Veškeré změny budou spíš probíhat postupně než radikální směrnicí. Je to můj osobní názor a předpokládám, že ho sdílí i většina výrobců a závodních týmů,“ myslí si Dmitris Katsanis – člen technické komise UCI. Ta se už angažuje v testech pevnosti – zejména kompozitových kol s ráfkem vyšším než 2,5 cm a méně než 16ti dráty.
-Red- Foto: Pavel Myška