Vítězné osmdesátikilometrové sólo Chrise Frooma v 19. etapě Giro d´Italia nepochybně vejde do cyklistické historie. Způsob, jakým se odpoutal od svého největšího konkurenta Toma Dumoulina, vzbudil údiv. Zejména když svůj náskok plynule navyšoval a jeho tempu nestačil Dumoulin čelit ani s pomocí Pinota a Reichenbacha. Jaké watty musel Froome produkovat! Společnost Velon dává údaje obvykle bez prodlení k dispozici. Tentokrát ticho po pěšině. Zavdala tím příčinu k všemožným diskusím. Až 72 hodin od okamžiku, kdy Froome na Bardonecchii zvedl ruce nad hlavu, přichází Velon s čísly, které veřejnost tolik zajímají: 397 wattů v úseku 3 kilometrů na Colle delle Finestre. Údaje publikované webem cyclingnews.com jsou pouze útržkem celého Froomova dvouhodinového úsilí, ale dávají alespoň částečnou informaci. Proč je Velon neuveřejnil dříve? Společnost Velon nabízí vysvětlení: Přenos dat se nejen u Frooma, ale také u dalších jezdců v horské etapě „zasekával“ a jejich rekonstrukce proběhla a stále probíhá zpětně za pomoci jednotlivých týmů.
Zatím je známo, že Chris Froome absolvoval úsek dlouhý 3,02 km na Colle delle Finestre za 11 minut a 3 vteřiny. Údajně se jedná o rozhodující minuty jeho nástupu, kdy průměrný sklon úseku činil 9,3 procenta a Brit v něm dosáhl výkonu 397 wattů – průměrně. Šlapal frekvencí 95/min. Jeho tepovou frekvenci Velon nezveřejnil. „Pořád na tom pracujeme. Víme, že údaje o některých částech závodu nám chybějí. Pracujeme na zlepšení našeho systému, současně říkáme, že žádný jiný sport v této době nenabízí fanouškům tak odborný vhled jako právě cyklistika,“ prohlašuje Graham Barlett, CEO společnosti Velon, která potvrzuje, že Froome s sebou v každé etapě vezl „tracker“ umožňující přenášet data závodníka do systému.
Velon rovněž zveřejnil údaje Toma Dumoulina. Na blíže nespecifikovaném úseku dosáhl při pronásledování Frooma ve stoupání na Colle delle Finestre průměrně 395 wattů během 10 minut a 15 vteřin. Průměrný sklon úseku činil 9 procent a Dumoulin šlapal frekvencí 89/min. Údaje o výkonu Frooma a Dumoulina jsou velmi podobné, lídr týmu Sky však soupeři plynule odjížděl. Je to tím, že je lehčí než lídr Sunwebu a tak i přepočet wattů na kilogram hmotnosti byl u něho v okamžiku úniku příznivější. Velonu se podařilo zaznamenat Dumoulinovy údaje z posledního kilometru etapy s cílem na Bardonecchii – opět 395 wattů. Froomova čísla z tohoto úseku nejsou zatím k dispozici.
-red- Foto: CN