Jaký velodrom je v současnosti nejvhodnější k pokusu překonat světový rekord v hodinovce? Mexico-City s bonusem řídkého vzduchu v nadmořské výšce přes dva tisíce metrů? Možná ano. Olympijská dráha v Londýně? Manchester? Tato místa se nejčastěji jmenují v souvislosti s předpokládanou jízdou Bradleyho Wigginse za novým světovým rekordem. Jenže Wiggins je tradičně mužem překvapení. Na Mallorce má dům, často tam trénuje a jeho přítelem je někdejší olympijský vítěz Joan Llaneras, který šéfuje velodromu Palma Arena. Podle španělského tisku se ti dva dohodli v průběhu nedávné oslavy Wigginsova titulu mistra světa v časovce, která se uskutečnila v restauraci Tolo´s v Polence. Dohodu mezi Wigginsem a Llanerasem zaslechl redaktor listu Diario de Mallorca, ale ve zprávě neuvádí, v jak pokročilé hodině se rozhovor uskutečnil a v jakém stavu se oba olympiští vítězové zrovna nacházeli…
Velodrom Palma Arena je multifunkční hala, kterou pokřtil světový dráhový šampionát v roce 2007. Wiggins se zatím nerozhodl, kdy se o nový rekord pokusí. V každém případě – po důkladné přípravě! Když se v září dozvěděl hodnotu nového rekordu Jense Voigta – 51 115 m, komentoval to slovy: „Hodinovku bych mohl jet třeba příští týden, ale pojedu ji jen jednou.“ Z toho vyplývá – jednou a s takovým výsledkem, který by měl v rekordních tabulkách vydržet „věky“. Není pochyb o tom, že by se Wiggins během týdne dokázal připravit na výkon odpovídající i současnému vylepšenému rekordu Brändleho (51 852 m), ale Wiggins má jiné soupeře, než dva poslední světové rekordmany. Tony Martin se zatím k tématu hodinovka veřejně příliš nevyjadřuje, ale zřejmě to bude on, s kým se bude v brzké budoucnosti o rekord „přetahovat“. Nebo Wiggins přemýšlí o hodnotě 56 375 m – tedy o obsolutně nejlepším výkonu, kterého dosáhl Chris Boardman v roce 1996 na „super kole“? Současný stíhačský speciál, na kterém je povoleno hodinokvku podle pravidel UCI jet, sice neumožňuje tak extrémně aerodynamickou pozici jezdce jako v Boardmanově případě, ale zase tak velký rozdíl v těch strojích není.
Jisté je, že Bradley Wiggins touží po prvenství v nejslavnější jarní klasice Paříž-Roubaix. Letos skončil devátý. „Příští rok chci ten závod vyhrát. Je to můj hlavní cíl sezony 2015,“ řekl Wiggins v létě webu CyclingWeekly. Po jarních klasikách nastoupí do další fáze dráhové přípravy. Hodinovka by měla přijít na řadu nejdříve v červenci. „Dávám přednost jednomu hlavnímu cíli v sezoně. Všechno ostatní je součastí tréninku,“ prozrazuje Sir Bradley strategii nejbližších dvou let. Po olympiádě v Riu chce skončit. Nejlépe se zlatou medailí za týmovou stíhačku. „To je hlavní cíl sezony 2016. Nedovedu si představit, že bych měl příští rok absolvovat cestu do Ameriky na mistrovství světa v Richmondu. A po olympiádě se nezúčastním šampionátu v Qataru. Bude mi sedmatřicet a v té době už budu dost starý na to, abych závodil v kategorii Masters,“ říká s typickým suchým humorem svérázný závodník s extrémním talentem. Ještě někdy Tour de France? „Nejspíš ne. Čtyři kilometry na dráze vyžadují jinou přípravu a moje váha bude vyšší, než je vhodné pro dlouhý etapový závod,“ zakončuje Wiggins.
-MS- Foto: Patrick Verhoest a archiv